Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 157-176 av 994
-
Elevers problemløsningsstrategier gjennom dialog i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ case-studie som har utgangspunkt i et tenkende klasserom, hvor elever arbeider med problemløsning i grupper på tre og tre på vertikale whiteboard-tavler. Studien har sett nærmere på dialogene elevene ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke ... -
Elevers strategier i arbeid med likninger
(Master thesis, 2021)Kartleggingsundersøkelser fra Trends in International Mathematics and Science Study viser at prestasjonene i algebra til norske elever på 9. trinn er svake. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke hvilke ... -
Elevers trivsel og opplevde læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Elever på 10. trinn er blant de med lavest aktivitetsnivå blant befolkningen, som tyder på at kroppsøvingsfagets formål om å utvikle livslang bevegelsesglede ikke oppfylles. Flere studier tyder på at flere elever mistrives ... -
Elevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke ... -
Elevers utøving av historisk empati - Gjennom et undervisningsopplegg i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan historisk empati kommer til uttrykk blant elevene på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder: Hvordan kommer historisk empati til uttrykk blant elevene på ... -
Elevmedvirkning i undomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i arbeid med muntlighet i norskfaget.
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi gjennom et case-studie undersøkt hvordan elevprodusert podkast kan bidra til å jobbe med grunnleggende ferdigheter som muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Vi har hatt fokus på ... -
Emosjonell og fagleg støtte. Relasjonar mellom elevar og lærarar sett frå eit elevperspektiv.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne oppgåva er basert på ein studie der elevar på 7.klassetrinn er informantar. Oppgåva forsøker å skildre korleis elevane opplever relasjonen til lærar, kva som kjenneteiknar ein god relasjon og kva aspekt ved denne som ... -
Emosjonell støtte i klasserommet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-12)Tema for denne studien er emosjonell støtte i klasserommet. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere oppfatter emosjonell støtte og den betydningen emosjonell støtte kan ha for elevenes læring og deltakelse ... -
En analyse av den matematiske diskursen i klasserom med omvendt undervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dette er en kvalitativ case-studie av omvendt undervisning i matematikk. Hensikten var å analysere den matematiske diskursen i slike klasserom med tanke på å si noe om nivået på diskursen og elevenes muligheter til å lære. ... -
En analyse av eksemplifiseringen i et malawisk klasserom gjennom summative- og teoridrevne innholdsanalyser
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Bruk av eksempler (eksemplifisering) i matematikkundervisningen er essensielt for elevenes læringsutbytte. Denne studien har undersøkt to læreres eksemplifisering på 6. trinn på en byskole i Malawi. I eksemplifiseringen ... -
En analyse av PPT`s systemrettede arbeid i barnehagen. Hva handler det om, hvordan gjøres det og hvorfor?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteroppgavens tema er Pedagogisk psykologiske tjeneste (PPT) og systemrettet arbeid i barnehagen. Ulike utdanningspolitiske dokument uttrykker et ønske om mer systemrettet arbeidsprofil i PPT, uten å gi noen tydelige ... -
En analyse av tre norske læreverk i matematikk for 1. Trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)I denne masteroppgaven er det gjort en innholdsanalyse av tre læreverk på 1. trinn med hensikt å finne forskjeller og likheter mellom disse læreverkene. Læreverkene som ble undersøkt er Multi, som trolig er det mest ... -
En casestudie: sjangerkriterier, ordbank og modelltekst som stillas i andrespråksskriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne masterstudien handler om hvordan andrespråkselever gjør seg nytte av støttende stillas i egen skriving. Problemstillingen er nærmere presisert til å gjelde på hvilken måte andrespråkselever på ungdomstrinnet gjør ... -
"En der aldrig tager uden at give ...": En litterær analyse av boka Vildheks - Ildprøven
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker Lene Kaaberbøls fantasybok Vildheks – Ildprøven (2010) og hvordan denne boka fremstiller forholdet mellom menneske og ikke-menneskelig natur. I tillegg undersøker oppgaven hvordan denne boka ... -
En deskriptiv studie vedrørende kommunikasjon og koordinasjon om skade mellom utøver, skoletrener, klubbtrener og foresatte.
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Toppidrett er et populært programfag for elever på videregående skole. Der får de mulighet til å utvikle seg som idrettsutøvere kombinert med en tilrettelagt skolehverdag (Utdanning.no, 2023). I en tilværelse som ... -
En deskriptiv undersøkelse av sammenhenger mellom variablene treningsfrekvens, treningsvolum og treningsintensitet, og prestasjon på ulike distanser hos personer som deltar i mosjonsløp
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studiens formål: Formålet med denne studien var å undersøke hvordan personer som deltar i mosjonsløp trener, og hvilke sammenhenger det er mellom treningsvariablene treningsfrekvens, treningsvolum, og treningsintensitet ... -
En kartlegging av mentale teknikker og mentale ferdigheter i norsk topphåndball.
(Master thesis, 2023)Studiens formål: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke bruken av mentale teknikker hos håndballspillere på toppnivå i Norge. Det var også ønskelig å undersøke om det fantes signifikante forskjeller i mentale teknikker ... -
En kartleggingsstudie av opplevd velvære, stress og søvnkvalitet hos brukere og ikke brukere av prevensjon i en hel menstruasjonssyklus.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Bakgrunnen for studien var behovet for økt forskningen på kvinnehelse. Kvinner har i mange år vært underrepresentert i både medisinsk forskning og idrettsforskning. Mye av forskningen gjort på menstruasjonssyklusen ...