Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 192-211 av 994
-
En kvalitativ studie som undersøker hvordan nyutdannede lærere opplever veiledning som støtte til profesjonsutvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07)23. februar 2017 vedtok Stortinget at skal arbeides med å utforme en nasjonal rammeplan for veiledningsordning av nyutdannede lærere. Rammeplanen skal utformes med rom for lokale tilpasninger. Formålet med denne studien ... -
En kvalitativ undersøkelse av motivasjon til deltakelse i fysisk aktivitet blant rusavhengige mennesker i treningskontaktordningen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Formålet med dette prosjektet er å belyse, diskutere og muligens avdekke ny kunnskap om deltakerens egne erfaringer knyttet til faktorer som fremmer motivasjon til å delta på fysisk aktivitet (FA). ... -
En kvalitativ undersøkelse av PPT-ansattes oppfatninger av konsekvenser av mobbing og tilrettelegging i skolen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Temaet i denne studien er tilrettelegging i skolen for elever som har vært utsatt for mobbing, og har til hensikt å få frem ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste sine egne oppfatninger og meninger om konsekvenser av ... -
En kvalitativ undersøkelse om hva som må ligge til grunn i en digitalisert skole for best å utnytte spillbasert undervisning, med hovedfokus på kommersielle dataspill
(Master thesis, 2023)Digitaliseringen som har foregått i samfunnet har ført til at dagens elever har vokst opp med teknologi som for kun 30 år siden ville bli ansett som ren fantasi. Utviklingen har påvirket skolens muligheter for undervisning. ... -
En kvantitativ studie av elever i oppfølgingsområdet på kartleggingsprøven i regning og lesing, og regning på 1.trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien tar for seg elever med komorbide matte- og lesevansker, og elever med matematikkvansker. I skolens læreplanverk blir både regning og lesing trukket frem som grunnleggende ferdigheter, nødvendig for ... -
En kvantitativ undersøkelse av endringer i det autonome nervesystemets aktivitet under en menstruasjonssyklus hos kvinner med og uten prevensjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke aktivitet i det autonome nervesystemet i en menstruasjonssyklus og se på forskjeller mellom brukere og ikke brukere av prevensjonsmidler. Grunnlaget for oppgaven var følgende ... -
«En longitudinell deskriptiv tverrsnitts studie som undersøker prestasjonsutvikling i svømming hos gutter og jenter fra barneårene til senioralder»
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Undersøkelser i idrett viser at det er en prestasjonsforskjell mellom menn og kvinner på omkring 10-15% i senioralder (Tønnessen et al., 2015). Friidrett, en vektbærende idrett, viser at denne prestasjonsforskjellen ... -
En lærers bruk av samtaletrekk gir elevene muligheter for eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Ledelse av matematiske diskusjoner er et voksende forskningsområde innenfor matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å knytte den praksisbaserte litteraturen om matematiske diskusjoner til det teoribaserte ... -
En lærers bruk av samtaletrekk i dialogiske helklassesamtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Dialogbasert undervisning er en sentral del av den norske læreplanen, og har i senere tid blitt et fremtredende forskningsfelt. Flere studier har vist at det skapes gode muligheter for læring når elevene er deltagende i ... -
En lærers utfordringer knyttet til bruk av matematikkhistorie i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det å implementere matematikkhistorie i matematikkundervisning bærer med seg både muligheter og utfordringer. I denne studien har jeg fulgt én lærer i prosessen med å utvikle et opplegg basert på matematikkhistorie. Fokuset ... -
En matematikklærers bruk av spørsmål i helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Flere forskere hevder at matematiske helklassesamtaler kan ha betydning for elevers læring, og læreren står overfor et krevende arbeid for å legge til rette for slike helklassesamtaler i klasserommet. Lærerens bruk av ... -
En sammenligning av organisering og praktisering av barne- og ungdomsfotball i Norge og på Island
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-07-11)Denne undersøkelsen ser på organisering og praksis i barne- og ungdomsfotball i Norge og på Island. Bakgrunnen for studien er Islands høye internasjonale prestasjonsnivå med sitt herrelandslag og deres eksportert av mange ... -
En skole for alle? En analyse av lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet i skolen.
(Master thesis, 2021)Begrepet inkludering er et overordnet begrep i den norske skolen og spiller en viktig rolle i utdanningspolitikken internasjonalt også. Til tross for det, er det ingen enighet om begrepets definisjon og begrepet forstås ... -
"En skole for noen og en skole for de fleste?"-En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-05)Formålet med studien «En skole for noen og en skole for de fleste? – En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette», er å utforske hvilke faktorer som påvirker foreldre ... -
En skolehverdag uten karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)Merknadsregistrering med påfølgende karaktersetting i orden og atferd er en utbredt ordning i Norge som ikke baserer seg på evidensbasert forskning. Bergeland videregående skole har i godkjenning av Utdanningsdirektoratet ... -
En studie av erfaringer med utviklingsarbeid i skolen "Der skoen trykker"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Denne studien retter søkelyset mot lærere og skolelederes erfaring med utviklingsarbeid i skolen og hvilken betydning utviklingsarbeid har for lærerprofesjonen. Det er et stadig økende fokus på å utvikle skolen gjennom ... -
En studie av et lesekurs som baserer seg på hypotesen om at vansker med hurtig benevnelse er en av hovedårsakene til dysleksi
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne studien ble det laget et lesekurs som bygget på et treningsopplegg som tok utgangspunkt i at vansker med hurtig benevnelse var en av hovedårsakene til lesevansker. Målet med denne studien var å se hvorvidt ... -
En studie av læreres tilbakemeldinger på elevers høytlesing i begynner opplæringen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Formålet med denne mastergradsstudien var å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen forstår begrepet læringsfremmende tilbakemeldinger og hvilke tilbakemeldingspraksiser norske lærere har overfor ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, ...