Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 196-215 av 994
-
En kvantitativ studie av elever i oppfølgingsområdet på kartleggingsprøven i regning og lesing, og regning på 1.trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien tar for seg elever med komorbide matte- og lesevansker, og elever med matematikkvansker. I skolens læreplanverk blir både regning og lesing trukket frem som grunnleggende ferdigheter, nødvendig for ... -
En kvantitativ undersøkelse av endringer i det autonome nervesystemets aktivitet under en menstruasjonssyklus hos kvinner med og uten prevensjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke aktivitet i det autonome nervesystemet i en menstruasjonssyklus og se på forskjeller mellom brukere og ikke brukere av prevensjonsmidler. Grunnlaget for oppgaven var følgende ... -
«En longitudinell deskriptiv tverrsnitts studie som undersøker prestasjonsutvikling i svømming hos gutter og jenter fra barneårene til senioralder»
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Undersøkelser i idrett viser at det er en prestasjonsforskjell mellom menn og kvinner på omkring 10-15% i senioralder (Tønnessen et al., 2015). Friidrett, en vektbærende idrett, viser at denne prestasjonsforskjellen ... -
En lærers bruk av samtaletrekk gir elevene muligheter for eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Ledelse av matematiske diskusjoner er et voksende forskningsområde innenfor matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å knytte den praksisbaserte litteraturen om matematiske diskusjoner til det teoribaserte ... -
En lærers bruk av samtaletrekk i dialogiske helklassesamtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Dialogbasert undervisning er en sentral del av den norske læreplanen, og har i senere tid blitt et fremtredende forskningsfelt. Flere studier har vist at det skapes gode muligheter for læring når elevene er deltagende i ... -
En lærers utfordringer knyttet til bruk av matematikkhistorie i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det å implementere matematikkhistorie i matematikkundervisning bærer med seg både muligheter og utfordringer. I denne studien har jeg fulgt én lærer i prosessen med å utvikle et opplegg basert på matematikkhistorie. Fokuset ... -
En matematikklærers bruk av spørsmål i helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Flere forskere hevder at matematiske helklassesamtaler kan ha betydning for elevers læring, og læreren står overfor et krevende arbeid for å legge til rette for slike helklassesamtaler i klasserommet. Lærerens bruk av ... -
En sammenligning av organisering og praktisering av barne- og ungdomsfotball i Norge og på Island
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-07-11)Denne undersøkelsen ser på organisering og praksis i barne- og ungdomsfotball i Norge og på Island. Bakgrunnen for studien er Islands høye internasjonale prestasjonsnivå med sitt herrelandslag og deres eksportert av mange ... -
En skole for alle? En analyse av lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet i skolen.
(Master thesis, 2021)Begrepet inkludering er et overordnet begrep i den norske skolen og spiller en viktig rolle i utdanningspolitikken internasjonalt også. Til tross for det, er det ingen enighet om begrepets definisjon og begrepet forstås ... -
"En skole for noen og en skole for de fleste?"-En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-05)Formålet med studien «En skole for noen og en skole for de fleste? – En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette», er å utforske hvilke faktorer som påvirker foreldre ... -
En skolehverdag uten karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)Merknadsregistrering med påfølgende karaktersetting i orden og atferd er en utbredt ordning i Norge som ikke baserer seg på evidensbasert forskning. Bergeland videregående skole har i godkjenning av Utdanningsdirektoratet ... -
En studie av erfaringer med utviklingsarbeid i skolen "Der skoen trykker"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Denne studien retter søkelyset mot lærere og skolelederes erfaring med utviklingsarbeid i skolen og hvilken betydning utviklingsarbeid har for lærerprofesjonen. Det er et stadig økende fokus på å utvikle skolen gjennom ... -
En studie av et lesekurs som baserer seg på hypotesen om at vansker med hurtig benevnelse er en av hovedårsakene til dysleksi
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne studien ble det laget et lesekurs som bygget på et treningsopplegg som tok utgangspunkt i at vansker med hurtig benevnelse var en av hovedårsakene til lesevansker. Målet med denne studien var å se hvorvidt ... -
En studie av læreres tilbakemeldinger på elevers høytlesing i begynner opplæringen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Formålet med denne mastergradsstudien var å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen forstår begrepet læringsfremmende tilbakemeldinger og hvilke tilbakemeldingspraksiser norske lærere har overfor ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, ... -
En tematisk analyse av Hei Verdens undervisningsopplegg over 50 år.
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Med utgangspunkt i læreplaner og pedagogiske trender; på hvilken måte har undervisningsoppleggene til Hei Verden forandret seg fra organisasjonsstart i 1973 og frem til i dag? Denne oppgaven tar utgangspunkt i ... -
En tverrsnittsundersøkelse av kondisjon og kroppssammensetning hos voksne i Rogaland.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke VO2peak og kroppssammensetning hos voksne i Rogaland. Følgende problemstilling ble definert: «Hvordan er kondisjonen og kroppssammensetningen til voksne i Rogaland i 2022?». ... -
En undersøkelse av en lærers bruk av visuelle mediatorer i den matematiske diskursen for å realisere volumobjektet.
(Master thesis, 2021)Muligheter for læring er en forutsetning for elevers læring. Gjennom Sfards kommognitive rammeverk er det lagt til rette for å studere den observerbare matematiske diskursen i klasserommet. Man kan studere hvilke muligheter ... -
En undersøkelse av læreres erfaring med elever i ungdomsskolen som opplever angst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-19)Tema i denne oppgaven er lærernes erfaring og opplevelser med elever med angst i ungdomskolen. Hovedfokuset er på lærernes erfaring med elever med angst og hvordan de selv vil beskrive sin rolle i forhold til denne elevgruppa. ...