• Et kunnskapsfelt i bevegelse. Sosial utvikling og autismespekterforstyrrelser. 

      Karlsen, Tone. (Master thesis, 2021)
      Elever med autismespekterforstyrrelser har til felles at de strever med sosialt samspill, kommunikasjon og etablering/vedlikehold av relasjoner. I forhold til de sosiale målene i skolen vil elever innenfor autismespekteret ...
    • Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken 

      Helle, Marianne (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)
      Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema ...
    • Et langt liv med styrketrening 

      Kristian, Ystaas (Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk ...
    • Et rotterace gjennom nåløyet 

      Frette, Ola (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Seleksjonsprosessen er et tema med kompleksitet, som tar for seg en rekke begreper. Oppgavens formål var å få innblikk i spillernes oppfatning av seleksjonsprosessen. Problemstillingene er spisset inn på ...
    • Exploring Cognitive Opportunities to Learn Provided to Students by Grade 11 Malawian Mathematics Textbooks. 

      Maonga, Charles Ndaziona (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)
      This study explores the cognitive opportunities to learn mathematics provided by grade 11 Malawian mathematics textbooks through the topic of quadratic equations. Four textbooks which were approved by the Ministry of ...
    • EXPLORING TEACHERS’ IMPLEMENTATION OF MENTAL MATHEMATICS IN PRIMARY SCHOOLS IN MALAWI. 

      Makolija Felix (Master thesis, 2023)
      The purpose of this study was to explore the teaching of mental mathematics in Malawi's lower primary schools. The Malawi government has included mental mathematics in the National Numeracy Program (NNP) curriculum for ...
    • Exploring the Pedagogical Potential of Contemporary Fantasy Literature for Promoting Critical Literacy in the EFL Classroom 

      Haveland, Hedda Kvaløy (Master thesis, 2023)
      This master’s thesis analyzes and discusses the potential of three contemporary fantasy novels, Children of Blood and Bone (2018), Skin of the Sea (2021), and Nevermoor (2017), for promoting critical literacy through the ...
    • Fagfornyelsen – fra ideologi til kroppsøvingspraksis 

      Nordmark, Kjetil (Master thesis, 2021)
      Læreplaner er en spennende, og ikke minst en viktig del, av skolehverdagen for både lærere og elever. I august 2020 ble fagfornyelsen innført i den norske skolen, etter en lengre planleggings-, forberedelses- og ...
    • Fagfornyelsens betydning for profesjonsutvikling 

      Leren, Olav Johansen (Master thesis, 2021)
      Formålet med dette prosjektet har vært å studere nærmere: hvordan Fagfornyelsen tilrettelegger for profesjonsutvikling. For å belyse dette har det blitt foretatt en dokumentanalyse av selve læreplanen, samt at det ble ...
    • Falske nyhende i stortingsvalet 2017 

      Jøssang, Tor Inge (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-05-14)
      Falske nyhende har vore eit omdiskutert tema etter Brexit, presidentvalkampen i USA i 2016 og dei etterfølgjande vala i andre land. Denne studien forsøker å sjå på førekomsten av falske nyhende under stortingsvalet i 2017. ...
    • Familiegrupper i barnehagen : beskrivelser og erfaringer 

      Ellingsen, Caroline (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne studien har jeg forsøkt å belyse tilbudet familiegrupper i lys av gruppenes dokumenter og de ansattes erfaringer. Dette er et forebyggende tilbud som tilbys familier, som av ulike årsaker, kan karakteriseres som ...
    • Familielæring i barnehagen: Hvordan kan familielæring bidra til bedre integrering for minoritetsspråklige foreldre? 

      Skadsheim, Oksana (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)
      Innvandringen til Norge er stor. Noen arbeidsinnvandrere og de fleste flyktningene kommer fra kulturer som er veldig forskjellige fra den norske. Familielæring tilbys innvandrere for å fremme god tilpasning og integrasjon. ...
    • Felles mentale modeller blant elitespillere i fotball 

      Schei, Gaute (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Hensikten med denne studien er å utforske og beskrive felles mentale modeller blant elitespillere i fotball. Følgende problemstilling skal belyses: Hvilke kunnskapsstrukturer hos et herrelag i fotball på norsk toppnivå kan ...
    • Felles mentale modeller blant håndballspillere 

      Arnesen, Marte (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Hensikten med studiet var å avdekke felles mentale modeller (FMM) blant håndballspillere. Masteroppgaven har redegjort for om det er samsvar mellom utøverens forskjellige beslutningsprosesser, deres oppfattelse av situasjoner, ...
    • Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger. 

      Gjerde, Joar (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger ...
    • Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud 

      Pedersen Skåtøy, Heidi (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng ...
    • Fellesskap i gatefotball 

      Sunde, Maren (Master thesis, 2021)
      Rusmisbrukere er et stort problem, både for enkeltindividet og for samfunnskostnaden. Det trengs derfor gode tiltak, som hjelper mennesker med ruslidelser til et liv utenfor rusen. Det er en økende trend i idretten å ta ...
    • Filmen og fremtidens skole 

      Magnus Haugvaldstad (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven belyser filmens didaktiske potensial i samfunnsfag- og historieundervisningen gjennom å besvare problemstillingen: «Hvordan kan film brukes som pedagogisk verktøy i historieundervisningen for å nå sentrale ...
    • Flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen 

      Sjøen, Stina Hervik (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere i innføringsklasser har med flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen, og hvorvidt det er behov for spesielle ...
    • Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap. 

      Aarstad, Oddrun Irene (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)
      Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ...