Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 339-358 av 994
-
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren?
(Master thesis, 2022)Engasjerte lesere er mer utholdende i lesing, de legger ned mer innsats og utvikler dermed sine ferdigheter i større grad enn medelevene (Guthrie & Wigfield, 2000). Engasjement kan særlig styrkes gjennom å gi elevene ... -
Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. ... -
Hva påvirker elevers valg av skriveoppgaver i norskfaget på 10. trinn? En kvantitativ studie i endring av elevers skrivepreferanser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hva slags type tekster elever på 10. trinn foretrekker å skrive og finne ut hva som påvirker valg av skriveoppgave. Jeg ønsket å finne ut om det var andre faktorer enn ... -
Hva påvirker fjellvandring? Refleksjon på motivasjon, risikopersepsjon, og bærekraftig fjellvandring – En komparativ studie mellom fjellvandringsmiljø i Norge og Spania
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøkte motivene, risikooppfatningen og oppfatningen av bærekraft til turgåere ved to forskjellige destinasjoner for fjellvandring: Lysefjorden i Norge og 7 pobles (de syv landsbyer) i Spania. Ved bruk av ... -
Hva som kreves for å bruke programmering i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I høsten 2020 tredde den nye læreplanen i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget. I denne studien er det undersøkt hva som kreves av lærer for å bruke programmering i matematikkundervisning. For å belyse ... -
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
(Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ... -
Hvem er jeg? Hvor hører jeg til? En kvalitativ masteroppgave om ungdommers krysskulturelle identitetsutvikling i Norge.
(Master thesis, 2021)For krysskulturelle barn og unge vil det å finne sin egen identitet være et gjennomgående tema i oppveksten. Dette fordi de gjerne vil møte motstridende krav og forventinger fra sine to kulturer. Flexid er et bevisstgjøringskurs, ... -
Hvem er «etnisk norsk»? – En kvalitativ studie av samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet og deres forståelser av etnisitet.
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien ser på samfunnsfaglærere i ungdomstrinnet sine forståelser av etnisitet og hva det betyr å være etnisk norsk. Til tross for at dagens klasserom er blitt mer mangfoldige, føler elever med ... -
Hvilke betydning har metakognisjon for lesing, og hvordan kommer metakognitive ferdigheter til uttrykk hos elever på 5.trinn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne oppgaven ønsker jeg å gjøre rede for metakognisjon betydning for lesing, og å sammenligne metakognitive ferdigheter hos 35 elever på femte trinn. I den forbindelse ønsker jeg å se på hvordan elevene uttaler seg ... -
Hvilke erfaringer har barnehageansatte med å arbeide målrettet for et godt psykososialt miljø i barnehagen i henhold til barnehageloven kapittel VIII?
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven har vært barnehageloven kapittel VIII og barnehagens psykososiale miljø. Formålet har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagens ansatte har med å arbeide målrettet for et godt psykososialt ... -
Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Formålet med dette masterprosjektet var å gi en besvarelse av problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse? Oppgavens ... -
Hvilke erfaringer og oppfatning har kroppsøvingslærere om friluftsliv og hvordan påvirker det deres friluftlivsundervisning? En kvalitativ studie om kroppsøvingslærerens friluftslivsundervisning under LK20 i barneskolen.
(Master thesis, 2023)Gjennom årene har friluftsliv fått et konstant økende fokus gjennom norske læreplaner. Størst søkelys har friluftsliv fått med introduksjonen av LK20 som inneholder kjerneelementet uteaktiviteter og naturferdsel, samt ... -
Hvilke faktorer har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet - og hvordan skape et godt samarbeid mellom institusjonene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er å få innsikt i hvilke faktorer som har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet. Det vil også bli forsøkt å få forståelse for hvordan man kan skape et godt samarbeid mellom ... -
Hvilke faktorer motiverer ungdom til å spille fotball?
(Bachelor thesis, 2022)Fotball er en idrett som har vært veldig populær i Norge og resten av verden veldig lenge. Interessen for fotball fører til at det er mange folk fra ulike miljøer som samles for å spille. Noen spiller kun for gøy, mens ... -
Hvilke handlinger bruker matematikklæreren i helklassesamtalen, og hvordan responderer elevene?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke matematikklærerens handlinger i helklassesamtale og hvordan læreren inviterer elevene inn i helklassesamtalen. Denne oppgaven vil forsøke å besvare de to forskningsspørsmålene: ... -
Hvilke konsekvenser har smittevernrestriksjonene medført for barns sosiale relasjoner i barnehagen?
(Master thesis, 2021)Formålet med studien har vært å se på hvilke konsekvenser smittevernsrestriksjonene har hatt for barns sosiale relasjoner i barnehagen. Studien bygger på en kvalitativ tilnærming og det er benyttet intervju som metode ... -
Hvilke områder er vektlagt i lesekurs brukt på mellomtrinnet i norsk skole, og hvordan er disse i overensstemmelse med hva teori og forskning sier at elever med leseutfordringer trenger?
(Master thesis, 2022)Studiens hensikt var å undersøke hvilke områder som er vektlagt i lesekurs brukt på mellomtrinnet i norsk skole, og hvordan disse er i overensstemmelse med hva teori og forskning sier at elever med leseutfordringer trenger. ... -
Hvilke oppfatninger kan man finne blant pedagoger om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes blant elever med lese- og skrivevansker og emosjonelle problemer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien er å få økt forståelse og innsikt i hvilke oppfatninger pedagoger i ungdomsskolen har om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes hos elever som i tillegg ... -
Hvilke suksesskriterier ligger bak innføringsskolen? En intervjustudie om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av ordforråd for nyankomne elever i innføringsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)SAMMENDRAG Grunnskolestatistikken viser at 16 prosent av barna som er registret i grunnskolen er innvandrere eller er norskfødte med innvandreforeldre (Statistisk sentralbyrå [SSB], 2016). Disse barna kalles gjerne ...