Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 430-449 av 994
-
Hvordan opplever elever som viser alvorlige atferdsvansker relasjoner til lærere?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever som viser alvorlige atferdsvansker opplever relasjoner til sine lærere, og hvordan disse igjen påvirker elevenes atferd. Denne studien forsøker å belyse elevenes ... -
Hvordan opplever foreldre til barn i en mobbeoffer- rolle at de har blitt ivaretatt av skolen, og hvilke mulige skadevirkninger opplever de at barna har pådratt seg?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Fokuset mot mobbing startet på begynnelsen av 1980 tallet da to ungdommer tok sitt eget liv som følge av mobbingen. Erling Roland(1981, 1983) og Dan Olweus(1974; 1978) er de to forskerne i Norge som allerede hadde utført ... -
Hvordan påvirker innføringen av digitale verktøy elevenes faglige utvikling i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i hvordan innføringen av digitale verktøy påvirker elevers faglige utvikling i norskfaget. Problemstillingen min omhandler: Digitalisering i norskfaget – hvordan påvirker økt ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om hvordan en lærer, som er beskrevet som dyktig av rektor, praktiserer autoritativ klasseledelse. Et godt læringsmiljø bidrar til gode prestasjoner faglig og sosialt, motiverte og velfungerende ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer klasseledelse i en utfordrende klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Sammendrag Formålet med studien er å finne konkret hvordan en lærer, som er beskrevet som en dyktig leder, praktiserer klasseledelse i en utfordrende klasse. I dag er klasseledelse en av fanesakene til norsk skolepolitikk ... -
Hvordan tilpasser lærerne leseopplæringen for elever med svake leseferdigheter på 5. trinn?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærerne tilpasser opplæringen for elever med svake leseferdigheter med fokus på 5. trinn. For å svare på problemstillingen var det nødvendig å få innsikt i lærernes ... -
Hvordan tilrettelegger fotballtrenere i Rogaland for utvikling av laget og spillere? En case studie med utgangspunkt i trenere sitt synspunkt på faktorer som er viktige i tilretteleggingsprosessen.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og hensikt: Mange unge fotballspillere ønsker å nå et høyt prestasjonsnivå. For trenere handler det om å tilrettelegge på en slik måte at fotballspillere når sitt ytterligste potensial og blir toppidrettsutøvere. ... -
Hvordan trenere i rytmisk gymnastikk opplever konfliktfylte relasjoner i treningshverdagen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Flere studier viser at kvinner er underrepresenterte i treneryrket, og at de slutter i tidlig alder på grunn av manglende balanse mellom jobb og fritid, forventningspress eller konfliktfylte relasjoner. Nyere ... -
Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Tittel Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid? Formål Formålet med dette prosjektet er å belyse hvordan man kan hjelpe ungdom utenfor skolesystemet ... -
I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal tilegne seg på skolen, men dette går ikke like lett for alle. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning, ... -
I hvilken grad kan læringsmiljøet på skolen forebygge eller dempe angst og depresjon hos grunnskoleelever? En systematisk oversikt over nyere forskningslitteratur.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har hovedfokuset vært å systematisk oppsummere i hvilken grad ulike aspekter ved læringsmiljøet kan forebygge eller dempe grunnskoleelevers angst og depresjon i skolesammenheng. Dette er et tema som ... -
I hvilken grad legger skolen til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020?
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke i hvilken grad skolen legger til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020, sett i lys av at dette har fått et større fokus enn i tidligere læreplaner. For å ... -
I hvilken grad påvirker bruken av drama fremmedspråksangsten til 7.klasse elever som har Engelsk som fremmedspråk?
(Master thesis, 2023)Muntlig kommunikasjon er en stor del av fremmedspråkopplæringen. Å lære et nytt språk kan være vanskelig for elever. Drama har blitt en vanlig metode å bruke i det fremmedspråklige klasserommet, siden det oppmuntrer elever ... -
I hvilken grad preges håndtering av aggresjon i barnehagen av intersubjektivitet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Nordahl et al (2009) sier at i løpet av de siste 20 årene har forskning gitt oss betydningsfull kunnskap om tiltak i forhold til atferdsproblemer blant barn og unge. Det viser seg imidlertid at denne kunnskapen i stor grad ... -
«I seg selv er makt hverken bra eller dårlig»: En analyse av kritisk literacy i Boken om makt – Hva er det, hvem har det og hvorfor?
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg en kritisk sakprosaanalyse av Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? (2021). Boken lover å gi unge lesere en høyere forståelse av maktbegrepet, og da spesielt når ... -
Identitet gjennom fantasylitteratur: Harry Potters identitetsutvikling som kilde til pedagogisk refleksjon om identitetsutvikling i barneskolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven vil det gjennomføres en utforsking av identitet og identitetsutvikling gjennom en skjønnlitterær analyse av fantasyromanen Harry Potter og De vises stein (1997). Hensikten er å undersøke de avgjørende ... -
Idrettslig vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget? En kvalitativ studie om vurderingspraksis i idrettsfag og kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Vurdering er et læringsfremmende verktøy som brukes til utvikling av elever. Vurderingsformer og undervisningsopplegg er faktorer som påvirker hvordan elevene tilegner seg kompetanse og kunnskaper. Vurderingsformer ... -
Immigrant children’s perceptions of home: the case of Lithuanian children in Stavanger municipality, Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-06-30)It has been argued that migration research has neglected children’s migration, focusing on the movements of adults or families. However, children engage in migration in various ways and their experiences are ... -
Impact of rest intervals on maximal power output in different sports during repeated maximal effort contractions at varied loads in the Keiser leg press machine
(Master thesis, 2023)Bakgrunn/hensikt: Studien har undersøkt betydningen av korte og lange pauser i Keisers 10-repetisjons kraft-hastighetstest ved tre ulike belastningsnivåer, samt test-retest reliabiliteten. Tidligere Keiser-studier har ikke ... -
Implementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2012-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ...