Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 75-94 av 994
-
Bruk av filmen The hate u give for å styrke antirasistisk undervisning i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvilke refleksjoner 6 samfunnsfaglærere har rundt rasismeundervisning generelt og bruk av filmen The hate u give i rasismeundervisning spesielt. Formålet med oppgaven var å få en ... -
Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ... -
Bruk av Jungiansk typepsykologi i den videregående opplæringen. En kvantitativ studie om effekten en intervensjon forankret i Jungiansk Type Index har på elevenes skolerelaterte motivasjon, opplevde stress, stressmestring og psykiske helse i den videregående opplæringen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Høy forekomst av stressrelaterte helseplager, lav motivasjon og høyt skolefrafall er blant noen av de dagsaktuelle utfordringene som den norske utdanningssektoren står overfor. I lys av sentrale teorier innenfor temaene ... -
Bruk av lærarhandlingar for å støtta kollektiv resonnering og argumentasjon hjå elevar i heilklassesamtalar i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)«Resonnering og argumentasjon» er eitt av kjerneelementa i den nye læreplanen i matematikk, og har med det fått auka fokus og ein viktig plass i matematikkfaget i skulen. Med bakgrunn i dette har denne studien som føremål ... -
Bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven belyser hvordan skriveopplæringen foregår på et førsteklassetrinn, og hvordan elevene bruker læringsbrett og blyant i skriveopplæringen. Jeg skal undersøke hvordan lærerne legger opp begynneropplæringen i ... -
Bruk av mentale konkurranseforberedende teknikker hos kvinnelige håndballspillere
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Hensikten med denne oppgaven var å søke kunnskap om bruken av mentale teknikker som forberedelse til konkurranse, og hvordan forberedelsene kan påvirke kvinnelige håndballspilleres prestasjon i håndball. Metode: ... -
Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014-05-12)I denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra ... -
"Bruk av sosiale medier er en måte å være" - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom ungdommers bruk av sosiale medier, selv-regulering og skoleprestasjoner
(Master thesis, 2022)Teknologisk utvikling tillater ungdommer å bruke sosiale medier hyppig. De fleste ungdommer har en uproblematisk tilnærming til sosiale medier. Likevel, indikerer forskning at noen får negative konsekvenser, derved sosiale ... -
Bruken av PPT sine sakkunnige vurderingar i skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Studien handlar om PPT sine sakkunnige vurderingar og kva erfaring skuletilsette har med dei. Sakkunnige vurderingar er eit dokument som den sakkunnige instansen brukar mykje tid og ressursar på, og noko som er eit dokument ... -
Brøk - En studie av hvordan læreverket Multi legger til rette for elevers arbeid med brøk på 3.-7. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne masteroppgaven er en lærebokanalyse med fokus på brøk i grunnskolen, hvor hensikten var å finne ut hvorfor elever har problemer med brøk. Dermed ble hovedoppgavene i grunnbøkene til læreverket Multi analysert, fra ... -
Brøkundervisning i en Malawisk kontekst. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i brøk?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien har undersøkt matematikkundervisning med fokus på brøk i malawisk skolekontekst og baserer seg på følgende forskningsspørsmål: 1. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i ... -
Burnout: A collaborative school culture as a resource for teachers
(Master thesis, 2021)Studiens formål var å undersøke forholdet mellom lærerutbrenthet og komponenter av en samarbeidsorientert skolekultur blant grunnskolelærere 1.-7.. For å se nærmere på dette forholdet, ble det benyttet to undersøkelsesin ... -
Connection between refugee housing policy and belonging in Norway First Examiner:
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Since the 60’s, the number of refugees and asylum seekers in Norway has increased, resulting into more specific integration policies towards refugees by the Norwegian government. One part of the integration policy is housing ... -
«Dans – Det glemte kompetansemålet?» En kvalitativ studie om fire kroppsøvingslæreres tidligere erfaringer, oppfattelse og operasjonalisering av den formelle læreplanen i kroppsøving om dans, på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har i hensikt å undersøke fire læreres erfaringer, oppfattelse og gjennomføring av den formelle læreplanen i kroppsøvingsfaget om aktiviteten dans, på ungdomstrinnet 8.-10. trinn. Dette kan bidra til å belyse ... -
Danseelevers målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima i relasjon til selvoppfatning og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er hvordan motivasjonelle faktorer som målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima er relatert til selvoppfatning og emosjonelle problem blant danseelever i videregående skole. ... -
De glemte stemmene: Historier fra britiske etterlatte etter Alexander L. Kielland-ulykken.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse de ulike erfaringene britiske etterlatte måtte leve gjennom i etterkant av Alexander L. Kielland-ulykken. I mange år har årsaksforklaringer vært dominerende i debatten ... -
De stille elevene. En kvalitativ studie av læreres forståelse og håndtering av det kognitive aspektet ved stille atferd.
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er knyttet til et inkluderende læringsmiljø for alle elever i skolen, med fokus på elever som er mer stille enn andre elever grunnet kognitive vansker eller utfordringer. Som lærer vil man en eller ... -
Debriefingsprosessen i norsk toppfotball, og sammenhengen mellom fellesmentale modeller og debrief
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan debriefingsprosessen i norsk toppfotball gjennomføres, målet med debriefen og om fellesmentale modeller har en sammenheng med debrief. For å forsøke å få et innblikk i dette ... -
"Den engelske innflytelsen" - En undersøkelse av hvordan engelsk påvirker det norske språket, med ungdommen i fokus.
(Master thesis, 2021)Denne forskningen studerer hvordan vi benytter oss av engelske importord i det norske språk. Videre vil det forskes på hvem som er de største forbrukerne av engelske importord og hvilke domener som er mer preget enn andre. ... -
Den utforskende samtalen i møte med elevprodusert podkast
(Master thesis, 2021)