Now showing items 243-262 of 995

    • Fagfornyelsen – fra ideologi til kroppsøvingspraksis 

      Nordmark, Kjetil (Master thesis, 2021)
      Læreplaner er en spennende, og ikke minst en viktig del, av skolehverdagen for både lærere og elever. I august 2020 ble fagfornyelsen innført i den norske skolen, etter en lengre planleggings-, forberedelses- og ...
    • Fagfornyelsens betydning for profesjonsutvikling 

      Leren, Olav Johansen (Master thesis, 2021)
      Formålet med dette prosjektet har vært å studere nærmere: hvordan Fagfornyelsen tilrettelegger for profesjonsutvikling. For å belyse dette har det blitt foretatt en dokumentanalyse av selve læreplanen, samt at det ble ...
    • Falske nyhende i stortingsvalet 2017 

      Jøssang, Tor Inge (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-05-14)
      Falske nyhende har vore eit omdiskutert tema etter Brexit, presidentvalkampen i USA i 2016 og dei etterfølgjande vala i andre land. Denne studien forsøker å sjå på førekomsten av falske nyhende under stortingsvalet i 2017. ...
    • Familiegrupper i barnehagen : beskrivelser og erfaringer 

      Ellingsen, Caroline (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne studien har jeg forsøkt å belyse tilbudet familiegrupper i lys av gruppenes dokumenter og de ansattes erfaringer. Dette er et forebyggende tilbud som tilbys familier, som av ulike årsaker, kan karakteriseres som ...
    • Familielæring i barnehagen: Hvordan kan familielæring bidra til bedre integrering for minoritetsspråklige foreldre? 

      Skadsheim, Oksana (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)
      Innvandringen til Norge er stor. Noen arbeidsinnvandrere og de fleste flyktningene kommer fra kulturer som er veldig forskjellige fra den norske. Familielæring tilbys innvandrere for å fremme god tilpasning og integrasjon. ...
    • Felles mentale modeller blant elitespillere i fotball 

      Schei, Gaute (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Hensikten med denne studien er å utforske og beskrive felles mentale modeller blant elitespillere i fotball. Følgende problemstilling skal belyses: Hvilke kunnskapsstrukturer hos et herrelag i fotball på norsk toppnivå kan ...
    • Felles mentale modeller blant håndballspillere 

      Arnesen, Marte (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Hensikten med studiet var å avdekke felles mentale modeller (FMM) blant håndballspillere. Masteroppgaven har redegjort for om det er samsvar mellom utøverens forskjellige beslutningsprosesser, deres oppfattelse av situasjoner, ...
    • Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger. 

      Gjerde, Joar (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger ...
    • Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud 

      Pedersen Skåtøy, Heidi (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng ...
    • Fellesskap i gatefotball 

      Sunde, Maren (Master thesis, 2021)
      Rusmisbrukere er et stort problem, både for enkeltindividet og for samfunnskostnaden. Det trengs derfor gode tiltak, som hjelper mennesker med ruslidelser til et liv utenfor rusen. Det er en økende trend i idretten å ta ...
    • Filmen og fremtidens skole 

      Magnus Haugvaldstad (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven belyser filmens didaktiske potensial i samfunnsfag- og historieundervisningen gjennom å besvare problemstillingen: «Hvordan kan film brukes som pedagogisk verktøy i historieundervisningen for å nå sentrale ...
    • Flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen 

      Sjøen, Stina Hervik (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere i innføringsklasser har med flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen, og hvorvidt det er behov for spesielle ...
    • Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap. 

      Aarstad, Oddrun Irene (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)
      Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ...
    • Folkehelse og livsmestring i danningsfaget norsk 

      Xe, Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Dette masterprosjektet studerer sammenhengen mellom danning og folkehelse og livsmestring i norskfaget. Det tverrfaglige tema kom som et nytt område i Fagfornyelsen. Temaet er en sentral del av skolens dannings- og ...
    • "For å sette det litt på spissen... det går seg ikke til" Læreres erfaringer med tilrettelegging for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen 

      Aske, Vibeke (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)
      I denne masteroppgaven presenteres en intervjustudie der fire lærere fra to skoler har tatt del i studien gjennom halvstrukturerte intervju. De fire lærerne har formidlet sine erfaringer rundt å tilrettelegge for elever ...
    • ...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og... 

      Møller-Nilsen, Jorunn R. (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ...
    • Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen. 

      Ness, Ingvild (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)
      I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ...
    • Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene? 

      Lindal-Tønnesen, Malin (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)
      Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ...
    • Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever 

      Pedersen, Eline Lovisa Susanne (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)
      Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse ...
    • Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen 

      Reime, Olena (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)
      Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ...