Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 994
-
Mellom Linjene : om sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning viser at det er en sammenheng mellom språk og atferd. Språklige vansker assosieres i utstrakt grad med blant annet atferdsproblematikk og svak sosial kompetanse (Rice, Sell, & Hadley, 1991). Ut fra dette har ... -
Hvilken generell kunnskap bør lærerne ha om barn som har opplevd omsorgssvikt og hvordan kan de best forholde seg til slike barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Gjennom alle tider er nok barn blitt mishandlet, utnyttet og misbrukt av deres nærmeste omsorgspersoner. Studier viser at mer enn 12000 barn i Norge hvert år utsettes for omsorgssvikt (www.helsenytt.no). Undersøkelser ... -
Kontaktlæreres relasjonsbygging til reaktivt aggressive elever : deres forklaring og begrunnelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført våren 2009 i Stavanger og Sandnes. Oppgaven setter fokus på relasjonsbygging og viktigheten av gode relasjoner i skolen. I utgangspunktet har hovedfokuset ... -
Ole - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaper
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Det overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD diagnose. For å kunne belyse dette var ... -
Skolemiljø og skolevegring : skolerelaterte faktorers betydning for skolevegring
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål : Masteroppgaveprosjektet tar sikte på å få kunnskap om elever med skolevegring i ungdomsskolen. Nærmere bestemt ønsker jeg å belyse hva elevene selv mener er mulige årsaker til skolevegring. Fokuset ... -
Skolevegring og skolebaserte tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Skolevegring er en alvorlig problematikk som kan få store konsekvenser for barn og unge. Forskningsresultater viser at de står i fare for å henge etter både faglig og sosialt på grunn av stort fravær (Kearney, 2001). Dette ... -
"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehagene
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet ... -
Migrant pupils and equal opportunities? how does norwegian teacher education qualify to teaching in multicultural schools?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)If the prognosis of the future demographic situation in Norway is right, the percentage of immigrants will more than double the next 50 years, and become somewhere between 21 and 31 %. Today migrant pupils seem to be ... -
”Tan jeg væe me å lete?” En studie om lekemestring hos barn med språkvansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med studien var å se nærmere på hvordan førskolebarn med språkvansker mestret lek, og hvilke konsekvenser dårlig lekemestring kan føre til hos disse barna. Studien ble gjennomført via observasjon av barns lek, ved ... -
Leseforståelse og begrepsforståelse hos elever på 5.trinn i lesing av læreboktekst i samfunnsfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål Bakgrunn for oppgaven var interessen for elevers leseforståelse og begrepsforståelse når de leser fagtekster. Kunnskapsløftet -06 har økt fokus på lesing i alle fag, og alle lærere blir med dette ... -
Hvordan håndterer pedagoger elever som i tidlig alder viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Alle med i systemet : Hvilke muligheter og virkemidler har førskolelæreren for å fange opp barns språklige og sosiale kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I dagens samfunn er barnehagene en viktig del av barns oppvekstmiljø. Internasjonal og nasjonal forskning har vist at det vil ha positiv effekt på læring og videre utvikling dersom det tilbudet barna mottar før skolestart ... -
School-based intervention programs for symptoms of traumatic stress
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)This thesis attempts to provide an up-to-date overview of school-based intervention programs for symptoms of traumatic stress. The objectives were: 1) to identify school-based intervention programs for preventing or reducing ... -
Utvikling av staveferdigheit : ei kvantitativ undersøking i ein norsk barneskule
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Målet med denne masteroppgåva er å sjå på korleis elevar i barneskulen tileignar seg staveferdigheit. Forskarar innanfor temaet staving er usamde om korleis utviklinga av staveferdigheit går føre seg. Tilhengjarane av ... -
Fra Salamanca prosessen til rammeplan for barnehage : en analyse av inkluderende pedagogikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av aktive tiltak i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Hensikten med dette masterstudiet var å beskrive aktive tiltak i barnehagen for barn som har opplevd samlivsbrudd, samt belyse informantenes erfaringer med tiltaket og sammenlikne de norske tiltakene med det internasjonale ... -
Kontaktlæreres oppfatning og kunnskapsnivå om psykose i videregående skole i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema i oppgaven er læreres holdninger og kunnskapsnivå om psykose og deres muligheter til å hjelpe. Videre har jeg undersøkt om lærere har den nødvendige kunnskap for å kunne identifisere tidlige tegn på psykose hos ... -
Samhandling og samarbeid mellom barneverntjenesten og skole i krevende saker : hvilke utfordringer ligger i samarbeidet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Nyutdannede læreres mestringsopplevelser i møte med kravet om tilpasset opplæring i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Den siste tiden har det vært et økt fokus på tilpasset opplæring i media. I de fleste artikler og dokumentarer blir historiene presentert fra elevenes perspektiv og lærernes erfaringer og opplevelser blir tilsidesatt. I ... -
Foreldresamarbeid og jentemobbing : hvilke faktorer har betydning for foreldresamarbeidet ved jentemobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med mastergradsprosjektet er å belyse hvilke faktorer som kan fremme et positivt samarbeid mellom hjem og skole ved jentemobbing. Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet (2006) har lagt sterke føringer for ...