• En kvalitativ studie av barnehagepersonalets arbeid mot mobbing 

      Klausen, Inger Johanne (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)
      Tema for denne masteroppgaven var å sette fokus på hvordan personalet i barnehagen forstår mobbeatferd, og hva som gjøres for å forebygge, avdekke og stanse slik atferd. Rammeplanene viser til at barnehagen skal arbeide ...
    • Inkluderende utelek 

      Baustad, Ida Karoline (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Denne studien har bakgrunn i barnehageloven, som slår fast at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barn tilbringer store deler av ...
    • Innagerende Atferd og Tiltak i Barnehagen - Et scoping review 

      Bjønnum, Hanne (Master thesis, 2021)
      Barn med innagerende atferd står i risiko for å bli utsatt for mobbing og utestengelse, de kan oppleve ensomhet og utfordringer i sosiale samspill. I tillegg kan de preges av negative følelser, et dårlig selvbilde og ...
    • Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen 

      Sunde, Åsta Kristine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ...
    • Sensitivitet i voksen - barn - relasjonen på småbarnsavdelinger i barnehagen 

      Voster, Eline Mjøen (Master thesis, 2021)
      Temaet for studien var sensitivitet i voksen – barn – relasjonen på småbarnsavdelinger i barnehagen, og ble formulert som problemstillingen: Hvordan forstås sensitivitet i voksen-barn-relasjonen på småbarnsavdelinger og ...