Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Nevøy, Anne"
-
Barn i familier med vedvarende lav inntekt; skolens rolle?
Bakka, Karen Høiland (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om skolens forståelse av og møte med barnefattigdom. Jeg har gjennom prosjektet forsøkt å svare på problemstillingen: Hva er skolens rolle i møte med barn som ... -
Bruken av PPT sine sakkunnige vurderingar i skulen
Aarsland, Stein (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Studien handlar om PPT sine sakkunnige vurderingar og kva erfaring skuletilsette har med dei. Sakkunnige vurderingar er eit dokument som den sakkunnige instansen brukar mykje tid og ressursar på, og noko som er eit dokument ... -
En analyse av PPT`s systemrettede arbeid i barnehagen. Hva handler det om, hvordan gjøres det og hvorfor?
Hansen, Silje Horpestad (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteroppgavens tema er Pedagogisk psykologiske tjeneste (PPT) og systemrettet arbeid i barnehagen. Ulike utdanningspolitiske dokument uttrykker et ønske om mer systemrettet arbeidsprofil i PPT, uten å gi noen tydelige ... -
En studie av erfaringer med utviklingsarbeid i skolen "Der skoen trykker"
Slethei, Cecilie (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Denne studien retter søkelyset mot lærere og skolelederes erfaring med utviklingsarbeid i skolen og hvilken betydning utviklingsarbeid har for lærerprofesjonen. Det er et stadig økende fokus på å utvikle skolen gjennom ... -
En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?
Høiland, Ingunn (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, ... -
Foreldres erfaringer fra samarbeid med skolen - En kvalitativ studie av erfaringer til foreldre som har barn med NF1 (Nevrofibromatose type 1)
Johannessen, Cathrine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Studien omhandler foreldrenes erfaringer fra samarbeid med skolen. Bakgrunnen for studien er erfaringer som spesialpedagog i skolen og samarbeid med foreldre. I forhold til dette ønsket jeg å se på hvilke erfaringer foreldre ... -
Inkludering i barnehagen - barnehagelæreres synspunkter og refleksjoner
Skårland, Torhild (Master thesis, 2021)Barnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det ... -
«Innagerende atferd blant elever i skolen- en kvalitativ studie av læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt på innagerende atferd»
Jårvik, Martin Nøland (Master thesis, 2021)Denne studien retter søkelyset mot læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt knyttet til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen for studien er følgende: «Hvilke erfaringer har lærere ... -
Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
Bergby, Tanja (Master thesis, 2017-06)Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der ... -
Samlingsstund i barnehagen: En arena for inkludering?
Liberg, Rebecca (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om samlingsstund og inkludering i barnehagen. Gjennom masterprosjektet har jeg forsøkt å svare på problemstilling er: Samlingsstund i barnehagen: En ... -
Skolens arbeid med å legge til rette for et godt sosialt miljø i oppstarten av videregående opplæring: En analyse av erfaringer og synspunkt til lærere og avdelingsledere
Nybø, Sunniva (Master thesis, 2022)Studiens formål var å få innsikt i arbeidet med å skape et godt sosialt miljø for alle elever, og hvilke faktorer som påvirket lærerens arbeid med det sosiale miljøet i oppstarten av videregående opplæring. Problemstillingen ... -
Skolens opplæringstilbud og visjonen om inkluderende opplæring. - En analyse av opplæringstilbudet til elever som møter utfordringer med lesing og skriving.
Olsen, Katharina (Master thesis, 2021)Formålet med prosjektet handlet om hvordan inkluderingsperspektivet jobbes med i grunnskolen, og et spesielt fokus på elever som møter utfordringer i lesing og skriving. Problemstillingen ble til «Skolens opplæringstilbud ...