Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "kartlegging"
Viser treff 1-8 av 8
-
”Det var en glimrende feil!” - implikasjoner fra feilmønstre i oppstilte og uoppstilte regneoppgaver fra Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Studien hadde fokus på indikasjoner feilmønster i oppstilte og ikke oppstilte regneoppgaver gir. Datamaterialet besto av 440 elevers Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn, i Stavanger kommune. En sammenligning ble gjort ... -
Kartlegging av leseferdighet og vurdering for læring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne studien var primært å beskrive læreres pedagogiske bruk av den obligatoriske kartleggingsprøven Kartlegging av leseferdighet 2. årstrinn. Temaet var kartlegging og vurdering av leseferdighet. Det var ... -
Kartlegging av og strategiopplæring for elever med matematikkvansker på småskoletrinnet : hvordan kartlegges elever med matematikkvansker ved ulike skoler?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning på matematikkvansker har vært et ”forsømt” området, sammenlignet med forskning på lesevansker (Zeleke, 2004). Forskning viser at 10-15 prosent av dagens elever ikke behersker de fire regningsartene når de går ... -
Kartlegging av språk i tidlig alder
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-02)Studiens tema har vært å sammenligne språkområder i TRAS og ALLE MED for å undersøke om materiellene identifiserer de samme barna. Hensikt med studien: Å vinne innsikt rundt tidlig identifisering av barn med svak ... -
Lærernes rolle i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikt med denne studien er å sette fokus på hvor viktig lærer er i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker og det store behovet for kompetanseheving for å lettere gjenkjenne disse elevene. Målet er å få økt ... -
Med kartlegging under lupen. - En kvalitativ undersøkelse av læreres og skolelederes uttalte oppfatninger av, og rutiner omkring, gjennomføringen av den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formål Studiens siktemål var å undersøke hvilken pedagogisk verdi lærere og skoleledere ved 5 skoler anså den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet for å inneha. Samtidig ble rutiner for tilbakemelding om ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
Svake stavere på 2.trinn: mestringsområder, utfordringer og pedagogiske tiltak.
(Master thesis, 2015-06-15)Temaet for studien var svake stavere, med følgende problemstilling: «Hvilke staveferdigheter og stavefeil kommer til uttrykk blant de 5 % svakeste staverne på 2.trinn, og hvilke tiltak bør vektlegges for denne elevgruppen?» ...