Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "reaktiv aggresjon"
Viser treff 1-14 av 14
-
Barnehagens arbeid for å motvirke at barn som viser en reaktiv aggressiv atferd avvises av jevnaldrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Målet med studien var å få en bedre innsikt og forståelse for hvordan det arbeides i barnehager for å hindre at enkelte barn avvises av jevnaldrende. Problemstillingen for studien er: Barnehagens arbeid for å motvirke at ... -
Erfarne læreres arbeid med elever som viser reaktiv aggressiv atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Denne studiens formål er å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan møte elever som viser reaktiv aggressiv atferd, på en forebyggende og dempende måte. Ved å intervjue lærere i spesialskoler som til daglig jobber med denne ... -
Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ... -
Hvordan håndterer lærere reaktiv og proaktiv aggresjon hos elever? Med vekt på individuell og kollektiv håndtering, og den autoritative lærerrollen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan lærere håndterer elever som utøver reaktiv og proaktiv aggresjon. Aggresjon er et omfattende problem i skolen (P. Roland, Øverland & Byrkjedal-Sørby, 2016; Vaaland, 2016), der flere ... -
Hvordan håndterer og forebygger erfarne lærere reaktiv aggressiv atferd på småtrinnet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å frembringe kunnskap om reaktiv aggresjonsproblematikk, og hvordan pedagoger i skolen arbeider for å håndtere og forebygge denne typen problematferd. Jeg valgte å legge til grunn ... -
Hvordan håndterer pedagoger i skolen elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-20)Formålet med denne masteroppgaven er å frembringe ny relevant kunnskap om hvordan pedagoger i skolen håndterer elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Basert på oppgavens egenart vil studien inkludere teori om ... -
Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne studiens problemstilling er: “Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?” Hensikten var å finne indikasjoner på hva som kan være god praksis i møte med elever som kan vise eskalerende aggresjon, ... -
Hvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Nordahl (2012) viser oss at i løpet av de siste tiårene har forskning gitt oss verdifull kunnskap om atferdsproblemer blant barn og unge. Til tross for den store utbredelsen av atferdsproblemer er det dessverre ikke alle ... -
Leiinga si rolle i handtering av aggresjon i elevgruppa
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Samandrag Føremålet med studien har vore å sjå på korleis skular handterer aggresjon i elevgruppa, både proaktiv og reaktiv aggresjon. Det har vore eit særleg fokus på leiarane si rolle i dette arbeidet. Problemstillinga ... -
Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Relasjonsbygging for reaktivt aggressive elever – hva kan læreren bidra med?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-01)Sammendrag: Gode jevnaldrende vennskap er viktige for at elevene skal utvikle seg sosialt og emosjonelt. Likevel kan man gjennom aggresjonsteori se at de reaktivt aggressive elevene ofte har færre venner enn medelevene. ... -
Syv lærere om reaktiv aggresjon og relasjonsbygging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien har vært å utvikle verdifull kunnskap rundt emnene reaktiv aggresjon og relasjonsbygging. Jeg har valgt å fokusere på relasjonsbygging som et tiltak i møte med reaktivt aggressive elever. Ved å ...