dc.contributor.author | Andreassen, Ellen | |
dc.date.accessioned | 2008-11-28T09:56:56Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185543 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en |
dc.description.abstract | Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. Formålet har vært å få frem sider ved lærerressursen det er verdt å reflektere over, når en skal legge til rette for videre forebyggende psykisk helsearbeid i skolen. Studiens funn viser at risikoutsatte elever representerer en spesiell utfordring lærerne hevder de ikke har forutsetning eller kompetanse i å løse alene. Undersøkelsen viser riktignok at lærerne har mer kompetanse på området psykisk helse enn de selv er klar over. De mangler derimot en teoretisk støtte for å kunne fange opp barn i risikosonen. På tross av dette mener lærerne likevel de kan være en betydelig ressurs i forhold til å forebygge psykiske vansker hos risikoutsatte elever, dersom rammene blir lagt til rette for dette. | en |
dc.format.extent | 454408 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008 | en |
dc.subject | spesialpedagogikk | |
dc.title | Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en |