dc.contributor.author | Svihus, Inger Ulvund | |
dc.date.accessioned | 2008-11-18T08:50:14Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185555 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en |
dc.description.abstract | Målet med denne oppgaven er å utforske leseforståelsesstrategiene hos fire elever på femte
trinn som har skåret innenfor mestringsnivå en og tre på den nasjonale leseprøven høsten
2007. I denne forbindelse ønsker jeg å se hvilke forskjeller det er mellom de ”svake” og de
gode leserne med hensyn til elevenes bruk av leseforståelsesstrategier, med utgangspunkt i en
bestemt tekst. I tillegg ønsker jeg å se på elevenes metakognitive kompetanse knyttet til
mening og forståelse av en tekst i de to gruppene. Gjennom dette ønsker jeg å bidra med
innsikt og forståelse i forhold til de mulighetene og problemene som elevene i denne
undersøkelsen har knyttet til leseforståelse.
Undersøkelsen min har en kvalitativ til nærming, og vil være rettet mot fire elever eller case,
der jeg går mer i dybden for å utforske omtalte tema. Studiet kategoriseres som et sammensatt
(embedded) singelcasestudie, og bygger på tre ulike typer data: intervjudata (med
oppgavebesvarelse), testdata og øyebevegelsesdata.
Resultatene fra testdata, intervjudata og øyebevegelsesregistreringer tyder på at de ”svake”
leserne i undersøkelsen brukte færre leseforståelsesstrategier ved lesing av den aktuelle
teksten, sammenlignet med de gode leserne. Dette gjaldt både før lesestrategier og strategier
under lesing. I forhold til etterlesingsstrategier syntes det ikke som om de ”svake” leserne i
undersøkelsen hadde særlig god (metakognitiv) innsikt i forhold til sin egen forståelse av
teksten. Empiridataene samsvarer med teorien på området.
Funnene kan tyde på at enkelte elever trenger mer direkte opplæring i bruk av ulike
forståelses- og metakognitive strategier. I tillegg er det nødvendig at de avdekkede avkodingsog
forståelsesvanskene hos enkelte elever blir grepet fatt i fra skolens side slik at problemene
ikke forverrer seg, og slik at det kan legges tilrette for en positiv leseutvikling for alle elevene. | en |
dc.format.extent | 1168200 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008 | en |
dc.subject | leseforståelse | en |
dc.subject | leseforståelsesstrategier | en |
dc.subject | metakognisjon | en |
dc.subject | leseutvikling | en |
dc.subject | spesialpedagogikk | |
dc.title | Leseforståelsesstrategier hos elever på femte trinn : en kvalitet undersøkelse | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en |