Kontaktlæreres oppfatning og kunnskapsnivå om psykose i videregående skole i Norge
Master thesis

View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Tema i oppgaven er læreres holdninger og kunnskapsnivå om psykose og deres
muligheter til å hjelpe. Videre har jeg undersøkt om lærere har den nødvendige
kunnskap for å kunne identifisere tidlige tegn på psykose hos elever i den videregående
skole. Jeg brukte en kvalitativ forskningsmetode ved halvstrukturerte intervju av syv
kontaktlærere. Jeg kunne ikke generalisere mine funn, men resultatene dannet et godt
grunnlag for drøfting i lys av relevant teori.
Mine resultater viste at informantene gav uttrykk for at de syns det var viktig å kunne
identifisere elever med tegn på psykose, samtidig som de anså det å være nettopp dem
som kontaktlærere sitt ansvar å oppdage disse elevene. Dette er beskrivende for
hvordan de ser på deres egen rolle som kontaktlærere og skolens rolle for øvrig. Det
kom frem at informantene hadde kunnskap om psykose og kunne gi en rekke eksempler
på symptomer og hvordan psykose kunne art seg. På tross av dette var informantene
svært tydelige og samstemte om at de ikke følte de hadde nok og tilfredsstillende
kunnskap for å kunne identifisere nettopp elever med tegn på psykose. Disse funnene
bekrefter igjen teorien som hevder at lærere er av svært stor betydning for elever med
tegn på psykose. Lærerne besitter med andre ord en svært viktig rolle og har gode
muligheter til å identifisere og hjelpe elever med tegn på psykose. Av denne grunn er det
nettopp lærerne det er viktig å støtte og veilede slik at de i enda større grad vil være
rystet til å møte, identifisere og hjelpe elever med psykose.
Description
Master's thesis in Special education