Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av aktive tiltak i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185575Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Hensikten med dette masterstudiet var å beskrive aktive tiltak i barnehagen for barn som har
opplevd samlivsbrudd, samt belyse informantenes erfaringer med tiltaket og sammenlikne de
norske tiltakene med det internasjonale programmet CODIP.
Tidligere teori og forskning på feltet viser at barn som har opplevd samlivsbrudd (som
grupper), utvikler litt flere psykososiale vansker enn andre barn (Amato, 2001). Samtidig
viser tall fra statistisk sentralbyrå (2009a) at Norge har en høy forekomst av skilsmisser. Vi
vet også at stadig flere barn tilbringer deler av dagen i barnehagen (2009b). Det finnes flere
aktive tiltak mot denne barnegruppen, men ingen av disse tiltakene er dokumentert.
Dette masterstudiet tok utgangspunktet i et fenomenologisk perspektiv. Gjennom kvalitative
intervju, søkte jeg å få tak i informantenes opplevelser og erfaringer med fenomenet jeg
ønsket å studere. Utvalget bestod av tre informanten. Disse tre informantene hadde både vært
med å utarbeide det aktive tiltaket og gjort seg erfaringer med det. De tre informantene
beskrev tre meget spennende, men noe ulike tiltak. I resultatdelen ble de tre norske tiltakene
presentert hver for seg. I diskusjonsdelen trakk jeg frem likheter og forskjeller mellom disse
tre tiltakene. De elementene som var felles i de norske tiltakene var foreldresamarbeid,
støttende miljø, bruk av metaforer, bøker og historier, samt dialogen. Det som i midlertidig
skilte de norske tiltakene var hvem tiltaket var rettet mot, samt strukturen på tiltaket. Jeg
avsluttet diskusjonsdelen med å drøfte likheter og forskjeller mellom norske tiltak og det
amerikanske programmet CODIP. Det gjennomgående i disse tiltakene var foreldresamarbeid,
støttende miljø, bruk av metaforer, historier og bøker, dialogen og aktuelle tema. I tillegg
hadde CODIP trening for gruppeledere, fokus på lekbasert intervensjon, samt et manualrettet
program. Trening av sosial kompetanse ble også i større grad ivaretatt i CODIP.
Det evidensbaserte intervensjonsprogrammet CODIP har vist seg å være effektiv for barn som
har opplevd samlivsbrudd. Dette masterstudiet viste at det var flere like elementer mellom
norske tiltak og CODIP. Informantenes erfaringer tyder også på at barnehageansatte også har
gode erfaring med disse tiltakene. Det er derfor sannsynlig at disse handlingsalternativene
som fremkom i dette masterstudiet også kan være aktuelle for andre barnehager.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education