Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Marit Wee
dc.date.accessioned2009-08-27T09:25:16Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185575
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen
dc.description.abstractHensikten med dette masterstudiet var å beskrive aktive tiltak i barnehagen for barn som har opplevd samlivsbrudd, samt belyse informantenes erfaringer med tiltaket og sammenlikne de norske tiltakene med det internasjonale programmet CODIP. Tidligere teori og forskning på feltet viser at barn som har opplevd samlivsbrudd (som grupper), utvikler litt flere psykososiale vansker enn andre barn (Amato, 2001). Samtidig viser tall fra statistisk sentralbyrå (2009a) at Norge har en høy forekomst av skilsmisser. Vi vet også at stadig flere barn tilbringer deler av dagen i barnehagen (2009b). Det finnes flere aktive tiltak mot denne barnegruppen, men ingen av disse tiltakene er dokumentert. Dette masterstudiet tok utgangspunktet i et fenomenologisk perspektiv. Gjennom kvalitative intervju, søkte jeg å få tak i informantenes opplevelser og erfaringer med fenomenet jeg ønsket å studere. Utvalget bestod av tre informanten. Disse tre informantene hadde både vært med å utarbeide det aktive tiltaket og gjort seg erfaringer med det. De tre informantene beskrev tre meget spennende, men noe ulike tiltak. I resultatdelen ble de tre norske tiltakene presentert hver for seg. I diskusjonsdelen trakk jeg frem likheter og forskjeller mellom disse tre tiltakene. De elementene som var felles i de norske tiltakene var foreldresamarbeid, støttende miljø, bruk av metaforer, bøker og historier, samt dialogen. Det som i midlertidig skilte de norske tiltakene var hvem tiltaket var rettet mot, samt strukturen på tiltaket. Jeg avsluttet diskusjonsdelen med å drøfte likheter og forskjeller mellom norske tiltak og det amerikanske programmet CODIP. Det gjennomgående i disse tiltakene var foreldresamarbeid, støttende miljø, bruk av metaforer, historier og bøker, dialogen og aktuelle tema. I tillegg hadde CODIP trening for gruppeledere, fokus på lekbasert intervensjon, samt et manualrettet program. Trening av sosial kompetanse ble også i større grad ivaretatt i CODIP. Det evidensbaserte intervensjonsprogrammet CODIP har vist seg å være effektiv for barn som har opplevd samlivsbrudd. Dette masterstudiet viste at det var flere like elementer mellom norske tiltak og CODIP. Informantenes erfaringer tyder også på at barnehageansatte også har gode erfaring med disse tiltakene. Det er derfor sannsynlig at disse handlingsalternativene som fremkom i dette masterstudiet også kan være aktuelle for andre barnehager.en
dc.format.extent1907253 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2009en
dc.subjectspesialpedagogikken
dc.subjectsamlivsbrudden
dc.subjectbarnehageen
dc.subjectinternasjonalt programen
dc.subjectaktive tiltaken
dc.titleSmå barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av aktive tiltak i barnehagenen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel