Betydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185609Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1165]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg
har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og
autonomistøtte. Jeg ønsket å ta utgangspunkt i læreres forståelse av dette og valgte derfor en
kvalitativ tilnærming til temaet. Fem lærere fra ungdomsskoletrinnet ble intervjuet, og jeg brukte en
intervjuguide som utgangspunkt for å få svar på følgende problemstilling:
Hvordan forstår lærere ”sosiale forhold” i skolen, og hvilken betydning mener de dette har for
elevenes læring? Med et nærmere fokus på lærerens forståelse av ulike støttende lærer- elevrelasjoner,
som emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte, og den betydning disse har for
elevenes læring.
Temaet for oppgaven ble belyst ut fra ulike teorier om sosiale relasjoner. Her tok jeg utgangspunkt i
tilknytningteori, objektrelasjonsteori, systemteori, selvbestemmelsesteori, samt Pianta (1999) og
hans forståelse av relasjoner/støtte i skolen. Teoriene viser til viktigheten av gode relasjoner fra
tidlig alder gjennom de erfaringene som skjer mellom barn og deres primære omsorgspersoner. I
skolesammenheng viser teoriene hvordan en kan forstå barnets utvikling av relasjoner i møte med
andre voksne og medelever. Gjennom trygg tilknytning og gode mentale bilder av andre kan en
lettere forstå betydningen av støttende relasjoner i skolen, samt oppnå gode relasjoner mellom lærer
og elev. Videre tok jeg for meg forskning og teori som viste til emosjonell støtte, faglig støtte og
autonomistøtte og den betydning slik støtte kan ha for elevenes læring. Både forskning og teori
viste at lærerens evne til å gi støttende lærer-elev-relasjoner, hadde innflytelse på elevenes læring.
Resultatene viste at lærerne mener at støttende lærer-elev-relasjoner har betydning for elevenes
læring. Dette ble blant annet begrunnet med at emosjonell støtte gir elevene økt trygghet og fører til
at elevene bruker mer tid og energi på skolearbeid. Faglig støtte har betydning for elevenes læring
ved at denne form for støtte bidrar til økt motivasjon og bedre tilpasning av opplæringen.
Resultatene viste også at lærerne mener at elever med sosiale og emosjonelle vansker har størst
behov for emosjonell og faglig støtte fra lærer. Når det gjelder autonomistøtte viste resultatene at
slik støtte har betydning for læring ved at elevene blir mer reflekterte, selvstendige og motiverte.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education