Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristiansen, Marie
dc.date.accessioned2010-07-09T11:19:26Z
dc.date.available2010-07-09T11:19:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185619
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstract”Fra trykt til digital tekst: nye utfordringer for lesing og leseforståelse”. Digitale teknologier er noe som sannsynligvis vil bli mer og mer fremtredende, og samfunnet vil etter hvert kreve at man har digital lesekompetanse. Mer kunnskap på dette feltet er dermed en nødvendighet for å kunne gi de unge en tilstrekkelig leseopplæring. På bakgrunn av dette satte jeg opp tre forskningsspørsmål: 1. Hva kjennetegner lesing av digitale tekster sammenlignet med lesing på papir? 2. Hvilke nye utfordringer oppstår med tanke på leseforståelsen? 3. Hvilke mulige utfordringer oppstår for leseforskningen? For å finne svar på disse spørsmålene har jeg gått gjennom tidligere teoretiske og empiriske studier på lesing og leseforståelse både i forhold til trykt tekst og digital tekst. Jeg har også analysert to ulike nettsider for å se hvordan de digitale teknologier kan innvirke på leseforståelsen. Det finnes forskjeller ved lesing av trykt tekst og lesing av digital tekst, og digitale tekster krever leseferdigheter utover det vi kan kalle for ”tradisjonelle leseferdigheter”. Dette stiller oss overfor nye utfordringer med tanke på leseforståelsen. I dag kan vi beskrive noen av disse forskjellene, og også noen av de nye utfordringer som leseren kan bli stilt ovenfor når det gjelder leseforståelse, men vi trenger fortsatt mer forskning på området.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectdigital lesingen_US
dc.subjectleseforståelseen_US
dc.subjectmultimediaen_US
dc.titleFra trykt til digital tekst : nye utfordringer for lesing og leseforståelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber77en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel