Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185629Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å
identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig
intervensjonsarbeid og relasjonsbygging til elever med psykose. For å besvare problemstillingen
ønsket jeg å finne ut hvilke erfaringer lærerne hadde om psykisk helse program, hva de kunne om
psykosesymptomer og identifisering, hva de mente de kunne gjøre i et tilretteleggingsarbeid og om
behovet for mer informasjon, kunnskap og samarbeid.
Jeg benyttet kvalitativ forskingsmetode og semi-strukturert intervju av seks kontaktlærere i
fire ungdomsskoler i Stavanger. Intervjuene ble tatt opp på mp3 spiller, transkribert og analysert
fenomenologisk ved hjelp av meningskategorisering og manuell koding.
Resultatene ble presentert i tabell og prosaform. 12 tabeller visualiserte lærernes mest
representative svar. Jeg kunne ikke generalisere mine funn i denne studien, men resultatet dannet
et grunnlag for drøfting i lys av relevant teori. Resultatene viste at lærene hadde noe, men lite
kunnskap om psykisk helseprogram i skolen. Selv om noen av lærerne kunne si noe om
symptomer og risikofaktorer for psykose kom det frem at allmennlærere ikke har nok kunnskap
om dette, og ikke vet hva de skal se etter når det gjelder å oppdage psykose hos en elev. Lærerne
mente at de heller ikke har forutsetninger for å kunne tilrettelegge undervisning for elever med
psykose på grunn av sin manglende kunnskap om dette. Lærerne viste stort behov for mer
kunnskap om identifisering av psykose hos elever. De mente de ikke hadde kunnskap til å håndtere
en elev med psykose alene og viste til et stort behov for veiledning, informasjon og samarbeid
med fagfolk.
Teori hevder at lærere kan være av svært stor betydning for elever med tegn på psykose. Lærerne
kan spille en viktig rolle og har gode muligheter til å identifisere og hjelpe elever med tegn på
psykose i en tidlig fase hvis de vet hva de skal se etter. Læreren kan være en trygg relasjon som
bidrar med å forebygge, hindre eller mildne sykdomsforløpet mens eleven venter på behandling.
Uoppdaget og ubehandlet psykose kan bli et mer langvarig og komplisert forløp. Med tidlig
identifisering og behandling er prognosen for å bli frisk mye bedre, og behandlingen mer
kortvarig. Skolens mål i et forebyggende psykisk helseperspektiv bør derfor være at lærere får
kunnskap og trygghet om tidlige tegn på psykose, handlingsstrategier, tilrettelegging og
samarbeidskompetanse. På den måten kan læreren bli bevisst på sin viktige rolle i et tidlig
intervensjonarbeid knyttet til elever med psykose.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education