dc.contributor.author | Rege, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2010-07-12T11:18:50Z | |
dc.date.available | 2010-07-12T11:18:50Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185631 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Denne masterstudien tok utgangspunkt i egne refleksjoner og tanker til uenighetene jeg opplevde eksisterte rundt å ta mobbebegrepet i bruk i en barnehagesammenheng. I noen kretser er det meninger om at begrepet ikke er hensiktsmessig fordi det ikke tar høyde for barns utvikling og en kan komme i skade å kalle negative handlinger med bakgrunn i utviklingsmessige vansker for mobbing. Andre kretser setter fokus på de negative handlingene barn utsettes for i en barnehagehverdag og at det oppleves så alvorlig for barna, at det handler om mobbing. I denne masterstudien ønsket jeg å se på innholdet i mobbebegrepet knyttet til barnehagen. Dette gav følgende forskningsspørsmål: Hva kan de voksnes holdninger være til innholdet i mobbebegrepet knyttet til atferd som observeres i barnehagen? Q-metodologi ble benyttet for å avdekke ulike subjektive oppfatninger om mobbebegrepet og knytte dette opp mot hva de ansatte ser av dette i barnehagene.
Tre ulike oppfatninger som tok utgangspunkt fra noe ulikt ståsted, ble registrert. Uenighetene en så i meningsuniverset så også ut til å finnes i barnehagene. Informantene innenfor de tre faktorene fokuserte på ulike elementer når de sorterte hva som var mest lik deres oppfatning av mobbing. På Faktor 1 var fokuset på intensjon, informantene på Faktor 2 oppfattet at tilgang til fellesskapet eller bruk av fellesskapet til å begå negative handlinger var av stor betydning, imens makt var viktig for personene på Faktor 3. Samtlige opplevde at systematikk hadde stor betydning for hva som oppfattes som mobbing. I denne oppgaven drøftes funnene opp i mot teori og dette kan kanskje kaste lys over diskusjonene innledningsvis om hvorvidt mobbebegrepet er hensiktsmessig i en barnehagesetting. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | mobbing | en_US |
dc.subject | holdninger | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | q-metodologi | en_US |
dc.title | Innholdet i mobbebegrepet knyttet til barnehagen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 102 | |