Kunnskap om elevfeil i matematikk
Master thesis
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved Universitetet i Michigan. Elevfeil knyttet til misoppfatninger rundt begrepet likhetstegnet brukes for å belyse problemområdet. I studien fokuserer det særlig på en lærers tanker, erfaringer og kommentarer rundt elevfeil i matematikk. Disse responsene har utgangspunkt i virkelige elevfeil og undervisning som presenteres for denne læreren i et intervju. Elevfeilene har opphav i elevoppgaver konstruert med formål å undersøke elevers misoppfatninger knyttet til likhetstegnet. Undervisningen som kommenteres er lærerens egen, observert ett år før intervjuet. Gjennom disse dataene og teori om undervisningskunnskap i matematikk, elevfeil og likhetstegnet, analyseres denne lærerens kunnskap knyttet til elevfeil. Gjennom analysen kommer det frem at kunnskap om elevfeil kan deles i to områder, hvor det ene området er relatert til allmenn fagkunnskap i matematikk, mens det andre området er relatert til spesialisert fagkunnskap i matematikk. Studien viser i at lærere innehar og har bruk for begge disse kunnskapene i. I tillegg viser studien at kunnskap om elevfeil ikke defineres som en undervisningsoppgave i matematikk av Michigan-miljøet, men flere elementer tyder på at den muligens burde det, og dermed innlemmes som en komponent relatert til undervisningskunnskap i matematikk.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school