Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarstad, Oddrun Irene
dc.date.accessioned2010-07-14T08:21:01Z
dc.date.available2010-07-14T08:21:01Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185641
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte fagkunnskap skiller seg fra allmenn fagkunnskap i en kvalitativ intervjustudie av to lærere og to ingeniører. Disse to begrepene har jeg hentet fra LMT-prosjektet (Learning Mathematics for Teaching) som er et amerikansk forskningsarbeid gjennomført av et forskerteam ved University of Michigan. Intensjonen med prosjektet deres er å undersøke den matematiske kunnskapen lærere trenger for å undervise, samt hvordan denne kunnskapen utvikles gjennom praksis og utdannelse (http://sitemaker.umich.edu/lmt/home). LMT-prosjektet har sammen med beslektede studier bidratt som en teoretisk og begrepsmessig ramme for studien min. I tillegg har jeg brukt et metodisk verktøy (multiple-choice oppgaver) utviklet av disse forskerne som en del av metoden i arbeidet mitt. Data er basert på to fokusgruppeintervju, ett lærerintervju og ett ingeniørintervju. Begge ble gjennomført ut fra oppgaveløsing av ti multiple-choice oppgaver hentet fra LMT-prosjektet. I analysen har jeg hovedsakelig tatt utgangspunkt i lærernes refleksjoner rundt disse oppgavene fremfor de skriftlige besvarelsene. I løpet av dette arbeidet har jeg blant annet fått innblikk i hvordan lærere og ingeniører resonnerer rundt sine egne løsningsstrategier og matematiske kunnskap. Jeg har også fått belyst ulike sider ved lærernes undervisning, for eksempel hvilke faktorer lærerne prioriterer i arbeidet sitt. Studien dokumenterer eksistensen av en spesialisert fagkunnskap som skiller seg fra den allmenne fagkunnskapen. Lærernes refleksjoner viser at de har kunnskap om konkretisering og bruk av matematiske regler/algoritmer ut fra en undervisningskontekst. Ingeniørene hadde svært begrenset kunnskap om dette, noe som antyder at dette er en unik kunnskap for lærerne. På bakgrunn av lærernes lave matematikkutdannelse er dette sannsynligvis en type kunnskap som har utviklet seg gjennom praksis. Måten ingeniørene løste og reflekterte rundt oppgavene på kan kategoriseres som solid allmenn fagkunnskap. Lærernes begrensninger tilknyttet oppgaveløsningen viser en svakere allmenn fagkunnskap som først og fremst kan ses i sammenheng med utdannelsen deres. Studien antyder videre at fagkunnskap påvirker den fagdidaktiske kunnskapen, og at den spesialiserte fagkunnskapen fungerer som et bindeledd mellom disse to III kunnskapskategoriene. En implikasjon av dette vil være å forske videre på den spesialiserte fagkunnskapen for å finne ut om og hvordan de ulike kunnskapskategoriene påvirker hverandre. Studien viser at lærerens kunnskap er kompleks og dynamisk. Samtidig viser den at undervisningsarbeidet både krever og skaper spesialisert fagkunnskap unik for lærerprofesjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectundervisningskunnskapen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectspesialiserten_US
dc.subjectfagkunnskapen_US
dc.subjectfagkunnskapen_US
dc.subjectfagdidaktisken_US
dc.subjectkunnskapen_US
dc.titleFokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber109 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel