dc.contributor.author | Stokka, Berit | |
dc.date.accessioned | 2012-02-06T09:51:31Z | |
dc.date.available | 2012-02-06T09:51:31Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185691 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | no_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan personalet i en barnehage anvender Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter Rammeplanen) som ble innført av Kunnskapsdepartementer i 2006, og hvordan de implementerer sosial kompetanse. Alle barnehager i Norge skal følge Rammeplanen som en overordnet plan og dermed er det grunnlag for å tro at denne studien kan være relevant for andre barnehager. Måtene personalet jobber med sosial kompetanse vil være sentralt for denne studien og problemstillingen er følgende:
Hvordan omsetter barnehagen innholdet om sosial kompetanse i Rammeplanen til praktisk handling?
Det teoretiske utgangspunktet er å definere sosial kompetanse og sosiale ferdigheter, innhold i Rammeplanen samt å presentere ulike måter barnehager kan organisere arbeidet med sosial kompetanse. Faglitteratur som er anvendt er variert, og viser både til forskning i Norge og internasjonalt. Studien benytter en kvalitativ forskningstilnærming, da denne metoden er best egnet til å gå i dybden av det som skal forskes på (Thagaard, 2009) og innhenting av data blir utført ved å bruke av et kvalitativt forskningsintervju (Kvale & Brinkmann, 2009). Utvalget består av styrer, to pedagoger og to assistenter i en barnehage.
Inndelingen i resultat og drøfting er basert på tre tematiske kategorier: Sosial kompetanse og sosiale ferdigheter, Personalets kompetanse og Implementering av planer. Dette er gjort i henhold til problemstilling der kategoriene er sentrale. Det viser seg at informantene i stor grad bygger sin forståelse på erfaringskunnskap og det ser ut til de mangler en klar teoretisk plattform i arbeidet med sosial kompetanse og sosiale ferdigheter. Avslutningsvis i masteroppgaven blir det presentert en oppsummering av funn i forbindelse med problemstilling, deretter noen metodiske forbehold og implikasjoner for praksis og til slutt forslag til videre forskning. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | no_NO |
dc.subject | sosial kompetanse | no_NO |
dc.subject | sosiale ferdighetsdimensjoner | no_NO |
dc.subject | personalets bevissther | no_NO |
dc.subject | kvalitet | no_NO |
dc.title | Sosial kompetanse i rammeplanen | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |