Blar i Publikasjoner fra CRIStin på tidsskrift "Nordisk Barnehageforskning"
Viser treff 1-11 av 11
-
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Developing proficiency in the language(s) spoken in any given society is crucial for the inclusion and attainment of children in that society. With an enrolment rate in Norwegian early childhood education and care (ECEC) ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ... -
Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017-06)Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ... -
Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som ... -
Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis. Forfatterne har gjort videoobservasjoner av hverdagsaktiviteter og intervjuet barnehagelærerne med ... -
Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Etter inspirasjon fra YuvalDavis (2010, 2011) legges et sosiologisk perspektiv til grunn for behandling og drøfting av identitetsbegrepet. ... -
Mathematics and higher-order thinking in early childhood education and care (ECEC)
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates the perspectives of Norwegian early childhood educators on mathematics and higher-order thinking. Thematic analysis of the connection between mathematics and children’s higher-order thinking skills ... -
Partnerships in multicultural ECEC settings in Norway: Perspectives from parents and professionals
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are well established as being important for children’s well-being and learning, and may be especially significant for children ... -
Å høre til der du bor : om foreldres opplevelse av tilhørighet gjennom barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser hvordan minoritetsforeldre kan danne tilhørighet til lokalsamfunnet gjennom barnehagen. Minoritet brukes i denne sammenheng om foreldre med migrantbakgrunn. Med lokalsamfunn menes formelle og ... -
Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen redegjør for prosessen med utvikling av design for to tverrfaglige innovasjonsprosjekt i barnehager. Forfatterne tar utgangspunkt i forskning som etterlyser modeller for samarbeid om kompetanseutvikling som ...