Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspe, Dag Roar
dc.date.accessioned2014-06-25T08:28:18Z
dc.date.available2014-06-25T08:28:18Z
dc.date.issued2014-05-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196760
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra til emnet geometri på 8. trinn? Opplæringsvideoer er definert som en filmsnutt som har et konkret læringsmål, å vise en steg for steg løsning av et proseduralt problem. Jeg har sett på hvordan lærere i ungdomsskolen kan produsere slike videoer og hvordan de kan benyttes i undervisningssammenheng. Opplæringsvideoer byger på prinsippene om eksempelløsninger (worked examples), som innebærer at elevene studerer eksempelløsninger før de arbeider med tilsvarende oppgaver på egenhånd. Denne undervisningsformen er observert i en 8. klasse. Gjennom observasjoner, i tillegg til intervjuer av lærer og elever har jeg fått et inntrykk av ulike sider ved hvordan bruk av opplæringsvideoer i matematikktimene kan fungere. Muligheter for differensiering og frigjøring av tid for lærer til å drive mer en-til-en veiledning av elever er blant de mulighetene som kommer frem i diskusjonen. I tillegg ser studien på bruk av opplæringsvideoer i forbindelse med hjemmearbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectvideonb_NO
dc.subjectopplæringsvideonb_NO
dc.subjectomvendt undervisningnb_NO
dc.subjectmatematikknb_NO
dc.subjectgeometrinb_NO
dc.subjectgeogebranb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.titleBruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolennb_NO
dc.title.alternativeUse of worked example videos in mathematics education. A qualitative study of possibilities in lower secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway