"La meg arbeide i fred": en studie av effekten målesystem har på muligheter for læring, kompetanseutvikling og kvalitet på arbeidsutførelsen i en virksomhet
Master thesis
View/ Open
Date
2014-06-25Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1445]
Abstract
Studien omhandler målesystemet Berg-Hansen benytter for å registrere ansattes arbeidsprestasjoner og effektivitetsnivå. Studien retter søkelyset mot hvilken effekt målesystemet har på ansattes muligheter til læring, kompetanseutvikling, og kvaliteten på arbeidsutførelsen. Studien tar også for seg hvorvidt tilbakemeldingene som følge av målesystemet bidrar til læring, og videre hvilken betydning støttetiltak har for de ansattes læringsmuligheter. Videre drøftes det hvilken effekt målesystemet har på de ansattes motivasjon, ettersom motivasjon er en nødvendighet for å kunne lære.
Studien tar for seg hvorvidt ansattes konkurransementalitet blir påvirket som følge av måling på arbeidsplassen, og hvilken innvirkning dette har på samarbeidet mellom de ansatte. For å avdekke ansattes personlige opplevelser av målesystemet som et læringstiltak, er det valgt en kvalitativ tilnærming, hvor datagrunnlaget til studien ble innhentet gjennom åpne og individuelle intervju med ni ansatte i Berg-Hansen.
Resultatene fra undersøkelsen viser at informantene har en todelt oppfatning av målesystemet. Informanter som lykkes i å oppnå gode måltall, opplever målesystemet som et positivt og støttende virkemiddel, noe som kan bidra til bedret arbeidsutførelse. Undersøkelsen viser derimot at informanter som ikke lykkes i å oppnå gode måltall, anser målesystemet som et tiltak for overvåking og kontroll. Denne gruppen ansatte blir demotivert og frustrert som følge av at måltallene offentliggjøres for hele avdelingen. Målesystemet har dermed en negativ effekt på ansattes motivasjon, som er nødvendig for læring og for å kunne opprettholde gode prestasjoner og kvalitet på arbeidsutførelsen.
Resultatene viser at det var en felles oppfatning blant informantene om at måltallene ikke utgjør et tilfredsstillende grunnlag for læring og kompetanseutvikling. Tilbakemeldingene fra målesystemet er mangelfulle, og gir kun en statistisk pekepinn på hvorvidt de ansattes månedlige krav er innfridd. Måltallene som følge av målesystemet gir ikke konkret informasjon om hvordan arbeidsutførelsen kan endres for å oppnå bedret resultater, noe som indikerer at målesystemet ikke har en velfungerende effekt for ansattes læringsmuligheter.
Description
Master's thesis in Change management