• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner?

Øgaard, Oddveig
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave .pdf (466.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/221792
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [137]
Sammendrag
FNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven

1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for

barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen (Østrem et al., 2009) tydet på at barns

medvirkning i praksis ofte viste seg ved at barn fikk gjøre individuelle valg fremfor barns

innflytelse og deltakelse i et fellesskap. I rapporten sies det at det er et mangfold av

forståelser som kan være uttrykk for ulike syn på barn og deres innflytelse i barnehagen.

Med dette som bakteppe ønsket jeg å finne ut hvilke oppfatninger om medvirkning og

pedagogisk praksis barnehagelærere har, og hvordan medvirkning kommer frem i

barnehagenes årsplaner. Innsamling av empiri gjorde jeg ved hjelp av kvalitative intervju

med fem barnehagelærere i tre kommuner. Intervjuene ble transkribert og analysert ved

fenomenografisk metode (Marton & Booth, 2000). Marton og Booth sier at

fenomenografien går ut på å beskrive hvordan forskjellige mennesker opplever og erfarer

et fenomen forskjellig, og i denne studien er dette om forskjelligheten vedrørende barns

medvirkning og årsplan.

I forskningen har jeg funnet to aspekter innenfor barns medvirkning; Forståelse og

betydning og Pedagogisk praksis. Innenfor disse to aspektene kom det frem flere

kategorier av oppfatninger. I analyse av årsplaner presenterer jeg hvordan medvirkning

kommer frem i årsplanene, og barnehagelærernes oppfatninger av årsplan knyttet til

medvirkning i egen barnehage. På bakgrunn av dette har jeg diskutert et vidt og snevert

syn på demokrati og en aktiv og passiv bruk av årsplan.

Denne studien peker i samme retning til det andre har funnet tidligere (Bae, 2009;

Østrem, 2009 & 2012; Alvestad, 2001, 2004). Det kan synes som om kunnskap om både

barns medvirkning og årsplanarbeid er tema som ansatte i barnehagesektoren har behov

for å øke ytterligere.
Beskrivelse
Master's thesis in Early childhood education
Utgiver
University of Stavanger, Norway
Serie
Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit