dc.contributor.author | Øgaard, Oddveig | |
dc.date.accessioned | 2014-09-26T11:05:10Z | |
dc.date.available | 2014-09-26T11:05:10Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/221792 | |
dc.description | Master's thesis in Early childhood education | nb_NO |
dc.description.abstract | FNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven
1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for
barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen (Østrem et al., 2009) tydet på at barns
medvirkning i praksis ofte viste seg ved at barn fikk gjøre individuelle valg fremfor barns
innflytelse og deltakelse i et fellesskap. I rapporten sies det at det er et mangfold av
forståelser som kan være uttrykk for ulike syn på barn og deres innflytelse i barnehagen.
Med dette som bakteppe ønsket jeg å finne ut hvilke oppfatninger om medvirkning og
pedagogisk praksis barnehagelærere har, og hvordan medvirkning kommer frem i
barnehagenes årsplaner. Innsamling av empiri gjorde jeg ved hjelp av kvalitative intervju
med fem barnehagelærere i tre kommuner. Intervjuene ble transkribert og analysert ved
fenomenografisk metode (Marton & Booth, 2000). Marton og Booth sier at
fenomenografien går ut på å beskrive hvordan forskjellige mennesker opplever og erfarer
et fenomen forskjellig, og i denne studien er dette om forskjelligheten vedrørende barns
medvirkning og årsplan.
I forskningen har jeg funnet to aspekter innenfor barns medvirkning; Forståelse og
betydning og Pedagogisk praksis. Innenfor disse to aspektene kom det frem flere
kategorier av oppfatninger. I analyse av årsplaner presenterer jeg hvordan medvirkning
kommer frem i årsplanene, og barnehagelærernes oppfatninger av årsplan knyttet til
medvirkning i egen barnehage. På bakgrunn av dette har jeg diskutert et vidt og snevert
syn på demokrati og en aktiv og passiv bruk av årsplan.
Denne studien peker i samme retning til det andre har funnet tidligere (Bae, 2009;
Østrem, 2009 & 2012; Alvestad, 2001, 2004). Det kan synes som om kunnskap om både
barns medvirkning og årsplanarbeid er tema som ansatte i barnehagesektoren har behov
for å øke ytterligere. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014; | |
dc.subject | barnehagevitenskap | nb_NO |
dc.subject | barns medvirkning | nb_NO |
dc.subject | demokrati | nb_NO |
dc.title | Hvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 74 | nb_NO |