Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØgaard, Oddveig
dc.date.accessioned2014-09-26T11:05:10Z
dc.date.available2014-09-26T11:05:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221792
dc.descriptionMaster's thesis in Early childhood educationnb_NO
dc.description.abstractFNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven 1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen (Østrem et al., 2009) tydet på at barns medvirkning i praksis ofte viste seg ved at barn fikk gjøre individuelle valg fremfor barns innflytelse og deltakelse i et fellesskap. I rapporten sies det at det er et mangfold av forståelser som kan være uttrykk for ulike syn på barn og deres innflytelse i barnehagen. Med dette som bakteppe ønsket jeg å finne ut hvilke oppfatninger om medvirkning og pedagogisk praksis barnehagelærere har, og hvordan medvirkning kommer frem i barnehagenes årsplaner. Innsamling av empiri gjorde jeg ved hjelp av kvalitative intervju med fem barnehagelærere i tre kommuner. Intervjuene ble transkribert og analysert ved fenomenografisk metode (Marton & Booth, 2000). Marton og Booth sier at fenomenografien går ut på å beskrive hvordan forskjellige mennesker opplever og erfarer et fenomen forskjellig, og i denne studien er dette om forskjelligheten vedrørende barns medvirkning og årsplan. I forskningen har jeg funnet to aspekter innenfor barns medvirkning; Forståelse og betydning og Pedagogisk praksis. Innenfor disse to aspektene kom det frem flere kategorier av oppfatninger. I analyse av årsplaner presenterer jeg hvordan medvirkning kommer frem i årsplanene, og barnehagelærernes oppfatninger av årsplan knyttet til medvirkning i egen barnehage. På bakgrunn av dette har jeg diskutert et vidt og snevert syn på demokrati og en aktiv og passiv bruk av årsplan. Denne studien peker i samme retning til det andre har funnet tidligere (Bae, 2009; Østrem, 2009 & 2012; Alvestad, 2001, 2004). Det kan synes som om kunnskap om både barns medvirkning og årsplanarbeid er tema som ansatte i barnehagesektoren har behov for å øke ytterligere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;
dc.subjectbarnehagevitenskapnb_NO
dc.subjectbarns medvirkningnb_NO
dc.subjectdemokratinb_NO
dc.titleHvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel