dc.contributor.author | Skjæveland, Atle | |
dc.date.accessioned | 2014-10-06T09:38:18Z | |
dc.date.available | 2014-10-06T09:38:18Z | |
dc.date.issued | 2014-05-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/223135 | |
dc.description | Master's thesis in Social work | nb_NO |
dc.description.abstract | Hovedtemaet i denne oppgaven omhandler i hvilken grad elever som er opptatt av praktisk arbeid opplever seg ivaretatt ved de yrkesfaglige studieretningene? Jeg ønsket å belyse hvordan elever som er opptatt av praktisk arbeid opplever den yrkesfaglige opplæringen. Valg av tema skyldes blant annet det store politiske fokuset som har blitt rettet mot elever som avbryter den yrkesfaglige opplæringen. I oppgaven håper jeg å ha bidratt til at elevenes stemmer kan bli tatt med i den offentlige debatten, omkring den yrkesfaglige utdanningen.
Temaet for oppgaven belyses ved empirisk materiale, som er hentet fra kvalitative intervjuer. Det er utført semistrukturerte kvalitative intervjuer med 7 elever, fra ulike yrkesfaglige studieretninger. I oppgaven brukt en fenomenologisk tilnærming. Det teoretiske grunnlaget består av tidligere forskning, Stortingsmeldinger og teorier som er valgt ut fra empiriske funn i oppgaven.
Analysen viser sentrale opplevelser elevene har, knyttet til oppgavens tema. Elevenes opplevelser blir deretter analysert opp mot sentral forskning, Stortingsmeldinger og teorier. Funnene mine viser at elevene opplever et brudd mellom allmennfagene og yrkesfagene i skolen. Elevene er i stor grad fornøyde med skolens tilnærming til de praktiske fagene, men flere av elevene opplever misnøye knyttet til teorifagene. Elevene har forståelse av at mestring, motivasjon, læring og identitet som viktige begreper i deres skolehverdag. Informasjonen som blir belyst i oppgaven kan bidra til ny forståelse knyttet til hvordan vi best mulig kan ivaretar elever ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014; | |
dc.rights | Attribution 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | yrkesfaglig studieretning | nb_NO |
dc.subject | videregående skole | nb_NO |
dc.subject | praktisk arbeid | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.subject | helse- og sosialfag | nb_NO |
dc.subject | sosialt arbeid | nb_NO |
dc.title | I hvilken grad opplever elever som er opptatt av praktisk arbeid seg ivaretatt ved de yrkesfaglige studieretningene? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social work: 360 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 103 | nb_NO |