Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorHillesøy, Siv
dc.date.accessioned2016-06-23T07:42:17Z
dc.date.available2016-06-23T07:42:17Z
dc.date.issued2016-06-17
dc.identifier.citationEt vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen by Siv Hillesøy, Stavanger : University of Stavanger, 2016 (PhD thesis UiS, no. 295)nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7644-650-0
dc.identifier.issn1890-1387
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2393738
dc.descriptionDoktorgradsavhandling i barnehagevitenskap.nb_NO
dc.description.abstractFormålet med studien er a utforske vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen. Studien er teoretisk forankret i et sosiokulturelt rammeverk hvor barns deltakelse i sosiale og kulturelle fellesskap forstås som å være av fundamental betydning for barns læring og utvikling. Avhandlingen bygger på en grunnleggende antakelse om at barn velger deltakelsesmåter ut fra de handlingssammenhenger og praksisfellesskap som de tar del i. Å betrakte barns deltakerprosesser som situerte og sosialt medierte innebærer at vilkår for barns deltakelse realiseres i det dynamiske og medierte forholdet mellom barn, kulturelle verktøy og den spesifikke sosiale konteksten barna befinner seg i. Studien er en etnografisk studie med feltarbeid over ett år i tre barnehager. Tradisjonelle etnografiske metoder som videoobservasjoner og intervju ligger til grunn for konstruksjon av data. Analysene viser at barn med cochleaimplantat handler i ulike spenningsforhold som skaper så vel muligheter som begrensninger for deres deltakelse i barnefellesskapet. Et viktig funn i studien er at barn med cochleaimplantat deltar i samhandlinger med jevnaldrende på tilsvarende måte som andre barn. Samtidig som cochleaimplantat medierer barnas tilgang til det kommunikative fellesskapet, viser studien også at det oppstår forstyrrelser som begrenser eller hindrer barnas tilgang til lydmiljøet - og dermed også til den talespråklige delen av det kommunikative fellesskapet. Det viser seg også at forhold som kan relateres til spesialpedagogiske hjelpetiltak og maten disse organiseres på, er strukturerende ressurser som kan ha konsekvenser for barnas deltakelse i barnefellesskap. I diskusjonen tematiseres hvordan mulighetsbetingelser for barnas deltakelse oppstår i det dynamiske og medierte forhold mellom barnet som aktør og kulturelle verktøy. Oppmerksomheten rettes også mot hvordan barnas deltakelse i ulike praksisfellesskap i tilknytning til spesialpedagogiske læringsarrangementer, skaper særlige vilkår for barns deltakelse i barnefellesskap. I studien fremstår den allmennpedagogiske og den spesialpedagogiske virksomheten i barnehagen som separate praksisfellesskap. De styres av ulike diskurser og har ulike målsettinger for sine virksomheter. Det er tilsynelatende lite dialog og samarbeid mellom aktørene på de ulike arenaene. Implikasjoner av studien dreier seg først og fremst om behovet for samhandling mellom allmennpedagogisk og spesialpedagogiske virksomheter i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Stavangernb_NO
dc.relation.ispartofseriesPhD thesis UiS;295
dc.relation.haspartHillesoy, S., Johansson, E. & Ohna, S. E. (2014): Interaksjoner mellom de yngste barna med cochleaimplantat og andre barn i barnehagen. Journal of Nordic Early Childhood Education Research / Tidsskrift for nordisk barnehageforskning. 7(4), 1-21.nb_NO
dc.relation.haspartHillesøy, S. og Ohna, S. E. (2014): Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat. Spesialpedagogikk, 79(7), s. 46-59nb_NO
dc.relation.haspartHillesøy, S. (2016): The Contribution of Support Teachers in Facilitating Children's Peer Interactions. International Journal of Early Childhood. 48(1), 95-109.nb_NO
dc.rightsCopyright the author, all right reserved
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectcochleaimplantatnb_NO
dc.subjecthørselshemmingernb_NO
dc.titleEt vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagennb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Copyright the author, all right reserved
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Copyright the author, all right reserved