Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Tonje
dc.date.accessioned2016-08-12T11:44:17Z
dc.date.available2016-08-12T11:44:17Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399024
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er grunnskolens spesialpedagogiske team. Forskningsprosjektet har hatt som mål å utvikle en dypere forståelse for arbeid i spesialpedagogiske team og hvordan organiseringen i slike team kan relateres til den inkluderende opplæringen. Denne kunnskapen kan bidra til å belyse inkluderende, samt ekskluderende prosesser i skolen. Forskningsspørsmålet er todelt og lyder som følger: 1) Hvordan beskriver medlemmer av spesialpedagogiske team arbeid knyttet til elever, organiseringen av spesialundervisningen og teamets rolle i skolen og 2) hvordan svarer beskrivelsene til visjonen om en inkluderende opplæring? Det har blitt gjennomført kvalitative forskningsintervjuer. En temabasert tilnærming til analysen ble valgt og oppmerksomheten har blitt rettet mot sentrale temaer i prosjektet. Presentasjonen av analysen har tatt utgangspunkt i første del av forskningsspørsmålet og medlemmenes beskrivelser av arbeid i spesialpedagogiske team har blitt presentert. I selve diskusjonsdelen har forskningsspørsmålets andre del blitt viet oppmerksomhet og presentasjonen av analysen har blitt diskutert opp mot visjonen om en inkluderende opplæring. Arbeidet med analysen medførte at det var særlig tre tematikker som ble fremtredende på tvers av medlemmenes beskrivelser og som har dannet grunnlaget for diskusjonsdelen. Tematikkene omhandler forholdet mellom ordinær undervisning og spesialundervisning, spesialpedagogisk kunnskap og allmennpedagogisk kunnskap, samt ulike måter å tilnærme seg vansker på i den inkluderende skolen. Medlemmenes beskrivelser tyder på at spesialpedagogiske team står ovenfor ulike utfordringer og muligheter i det videre arbeidet. Måten spesialundervisningen organiseres på ser i stor grad ut til å bidra til en ekskluderende praksis og det virker å være uklart blant personalet hvem som har ansvaret for elever som mottar spesialundervisning. Arbeidet i teamene er preget av en stadig veksling mellom å fokusere på elevens «iboende» vansker og diagnoser, til å fokusere på konteksten vanskene oppstår i. Likevel tyder beskrivelsene på at store endringer har skjedd de siste årene, og intervjudeltakerne gir uttrykk for at arbeidet beveger seg i en positiv retning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogiske teamnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.titleArbeid i grunnskolens spesialpedagogiske team – en intervjuundersøkelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge