dc.contributor.author | Ingunn, Stangeland | |
dc.date.accessioned | 2016-08-23T07:30:58Z | |
dc.date.available | 2016-08-23T07:30:58Z | |
dc.date.issued | 2016-05-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2400879 | |
dc.description | Master's thesis in Literacy studies | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har sitt daglige virke innenfor samfunnsfaget på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan kan lærere i samfunnsfag fremme forståing og læring i tekstbaserte læringssituasjoner? Jeg tar gjennomgående i denne avhandlingen utgangspunkt i følgende komponenter i forbindelse med lesing og leseforståelse: forkunnskaper og nåtidsisme, begrepsforståelse, metakognitive evner, leseforståelsesstrategier samt motivasjon og engasjement. Det er umulig å presentere et enkelt svar på dette spørsmålet, men gjennom bruk av relevant teori og empiri har jeg forsøkt å implementere nye tanker, ideer og løsninger til hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Et av resultatene i studien viser blant annet at en kombinasjon mellom å gjøre fagstoffet nært, aktuelt og relevant for elevene, samtidig som en har fokus på å lære elevene ulike leseforståelsesstrategier som de kan bruke, kan være en hensiktsmessig tilnærming for å øke deres forståelse og læring i tekstbaserte læringssituasjoner. Det er ikke nok å bare gi elevene strategier for å forstå en tekst, så lenge ikke elevene ser nytten av å lese den. Det er heller ikke nok at elevene ser nytten av å lese en tekst, så lenge de ikke har verktøy til å forstå den. Jeg sitter også igjen med et inntrykk av at samfunnsfaglærere bør ta lærdom av hverandre. På den måten kan undervisningen utvikle, og forbedre seg i riktig retning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | lesevitenskap | nb_NO |
dc.subject | leseforståelse | nb_NO |
dc.subject | samfunnsfag | nb_NO |
dc.subject | begrepsforståelse | nb_NO |
dc.subject | nåtidsisme | nb_NO |
dc.subject | literacy studies | nb_NO |
dc.title | Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever | nb_NO |
dc.title.alternative | Reading in social studies. A study of how social study teachers can promote students' reading comprehension | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041 | nb_NO |