Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIngunn, Stangeland
dc.date.accessioned2016-08-23T07:30:58Z
dc.date.available2016-08-23T07:30:58Z
dc.date.issued2016-05-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400879
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har sitt daglige virke innenfor samfunnsfaget på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan kan lærere i samfunnsfag fremme forståing og læring i tekstbaserte læringssituasjoner? Jeg tar gjennomgående i denne avhandlingen utgangspunkt i følgende komponenter i forbindelse med lesing og leseforståelse: forkunnskaper og nåtidsisme, begrepsforståelse, metakognitive evner, leseforståelsesstrategier samt motivasjon og engasjement. Det er umulig å presentere et enkelt svar på dette spørsmålet, men gjennom bruk av relevant teori og empiri har jeg forsøkt å implementere nye tanker, ideer og løsninger til hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Et av resultatene i studien viser blant annet at en kombinasjon mellom å gjøre fagstoffet nært, aktuelt og relevant for elevene, samtidig som en har fokus på å lære elevene ulike leseforståelsesstrategier som de kan bruke, kan være en hensiktsmessig tilnærming for å øke deres forståelse og læring i tekstbaserte læringssituasjoner. Det er ikke nok å bare gi elevene strategier for å forstå en tekst, så lenge ikke elevene ser nytten av å lese den. Det er heller ikke nok at elevene ser nytten av å lese en tekst, så lenge de ikke har verktøy til å forstå den. Jeg sitter også igjen med et inntrykk av at samfunnsfaglærere bør ta lærdom av hverandre. På den måten kan undervisningen utvikle, og forbedre seg i riktig retning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectleseforståelsenb_NO
dc.subjectsamfunnsfagnb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectnåtidsismenb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.titleLesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elevernb_NO
dc.title.alternativeReading in social studies. A study of how social study teachers can promote students' reading comprehensionnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge