Digital kompetanse og historieundervisning i ungdomsskole
Master thesis
View/ Open
Date
2016-05Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [920]
Abstract
Denne avhandlingen undersøker bruken av digitale hjelpemidler i historieundervisningen i ungdomsskolen. Hensikten med studien er å se på potensielle virkninger utstrakt bruk av digitale hjelpemidler kan ha på historieundervisningen og elevenes læringsutbytte. Problemstillingen er som følger: hvilken virkning har utstrakt bruk av digitale hjelpemidler på historieundervisningen i ungdomsskolen? Et aktuelt forskningsspørsmål er i hvor stor grad økt bruk av digitale hjelpemidler fører til økt utenomfaglig aktivitet og uro i klasserommet. Denne studien har tatt utgangpunkt i tidligere forskning som viser til at digitale medier fører til mer utenomfaglig aktivitet og ukonsentrerte elever. For å knytte det digitale aspektet sammen med historieundervisningen har jeg blant annet sett på hvordan digitaliserte klasserom påvirker elevenes historiske forståelse og utvikling av ulike typer historisk kunnskap. Digital kompetanse har blitt et stort satsningsområde i norsk skole, og denne oppgaven skal se på hvilke muligheter og begrensinger digitale hjelpemidler har i forhold til historieundervisning på ungdomsskoletrinnet. For å finne svar på min problemstilling har jeg tatt i bruk observasjon som metode. Jeg skal utføre en komparativ undersøkelse med vekt på digital kompetanse og læringsutbyttet i historie. Analysen vil bli presentert etter fem kategorier som sammensatt vil gi et bilde av hvordan digitale medier påvirker historieundervisningen. Historieundervisningen i klasserommet vil bli diskutert ut ifra følgende kategorier: variasjon, læringsutbytte, konsentrasjon, interaksjon og engasjement, og motivasjon. Resultatene viser påfallende forskjeller mellom klassene når det gjelder konsentrasjon og arbeidsro. Det er også oppsiktsvekkende forskjeller mellom klassene når det kommer til interaksjonen i klasserommet.
Description
Master's thesis in History didactics