Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaver, Anne Marthe
dc.date.accessioned2016-08-31T08:57:19Z
dc.date.available2016-08-31T08:57:19Z
dc.date.issued2016-06-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2403042
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, med tanke på hvordan deres venneforhold er. Samtidig ønsket jeg å få et innblikk i hva lærere gjør for at disse elevene skal kunne danne gode relasjoner til medelever. Problemstillingen ble derfor: ”I følge aggresjonsteori har reaktivt aggressive elever ofte færre venner enn andre elever. Hvilken oppfatning har lærere av denne sammenhengen, og hvordan arbeider de for å styrke reaktivt aggressive elevers relasjoner til medelever?”. For å svare på problemstillingen har jeg tatt i bruk kvalitativ forskningsmetode. Jeg benyttet semistrukturerte intervju, da jeg så denne metoden som best egnet i henhold til problemstillingen og masteroppgavens rammer. Fire lærere ble valgt ut som intervjudeltakere, gjennom et strategisk tilfeldighetsutvalg. Informantene hadde spesialkompetanse innenfor aggresjon. Datamaterialet ble videre transkribert i Microsoft Word, og analysert ved bruk av meningskoding. Studiens resultater tyder på at reaktivt aggressive elever har færre venner enn andre, i hvert fall slik lærerne ser det. Tiltakene som nevnes for å styrke relasjonene elevene imellom er også i tråd med teorien. Lærerne viser altså en solid, faglig kompetanse, og studien samsvarer dermed ikke med tidligere forskning som peker på at lærere har lite kunnskap og usikker håndtering av reaktiv aggresjon. Kunnskap ser derfor ut til å være en avgjørende faktor for å kunne håndtere reaktiv aggresjon, og de sosiale utfordringer en slik atferdsproblematikk kan medvirke til.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectreaktiv aggresjonnb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectvennskapnb_NO
dc.subjectnegativ tolkningsprofilnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleReaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge