Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShalfawi, Shaher
dc.contributor.authorLunde Husebø, Tormod
dc.date.accessioned2016-09-06T07:45:11Z
dc.date.available2016-09-06T07:45:11Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404475
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHensikten med studien var å undersøke effekten av økt fysisk aktivitetsnivå på kognitiv funksjon hos barn i femte klasse. Studien var randomisert og kontrollert med et utvalg på 414 elever mellom 9 og 10 år fra ni norske barneskoler. Skolene ble tilfeldig fordelt til en intervensjonsgruppe (211 elever) og en kontrollgruppe (203 elever). Elevgruppene ble fulgt i et skoleår, hvor intervensjonsgruppen fikk implementert 300 minutter med ukentlig fysisk aktivitet i skolehverdagen gjennom teoretiske fag, kroppsøving, friminuttsaktivitet og lekser. Kontrollgruppen hadde ordinær kroppsøvingsundervisning. Kognitiv funksjon ble målt via følgende tester: Stroop fargeordtest (tre deltester), verbalflyttest, tallhukommelsestest (tre deltester), Trail-Making Test A og B. Dataanalysen viste at intervensjonsgruppen forbedret seg statistisk signifikant på åtte av ni kognitive tester med stor effekt (p = 0,00, d = 0,6-0,8). Kontrollgruppen forbedret seg også statistisk signifikant på åtte av ni kognitive tester (p ≤ 0,03) med stor effekt (d = 0,6-0,7). Den sammenlagte effektstørrelsen var noe lavere enn intervensjonsgruppens. Det var ingen statistisk signifikant forskjell i endring mellom gruppene, og det var ingen statistisk signifikant forskjell i endring mellom gutter og jenter. Funnene taler for inklusjonen av mer fysisk aktivitet i skolehverdagen til barn og unge med hensikt om å forbedre kognitiv funksjon. Samtidig er det usikkert om et forhøyet aktivitetsnivå utover ordinær kroppsøvingsundervisning er nødvendig for å se en effekt på kognitive funksjoner. Det er behov for forskning som undersøker kausaliteten i forholdet mellom fysisk aktivitet og kognitiv funksjon hos barn og unge, og som systematisk varierer mengde, intensitet, volum og aktivitetsform for å identifisere den optimale aktivitetstypen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectkognitiv funksjonnb_NO
dc.subjectintervensjonnb_NO
dc.subjecteffektnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectidrett/kroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleEffekten av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon hos barn: Aktiv Skole - En intervensjonsstudienb_NO
dc.title.alternativeThe effect of physical activity on children's cognitive functions: Active School - An intervention studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel