dc.contributor.author | Aarstad Page, Alexander David | |
dc.date.accessioned | 2016-09-06T07:50:25Z | |
dc.date.available | 2016-09-06T07:50:25Z | |
dc.date.issued | 2016-06-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2404482 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Ballspill er det aktivitetsområde som okkuperer størst plass i kroppsøvingsundervisningen, samtidig er det også ballspillaktiviteter flest elever mistrives med i faget. Det kan tenkes at lærernes gjennomførte læreplan i ballspillaktiviteter og elever som mistrives med ballspill sin erfarte læreplan er vidt forskjellige. Formål: Med utgangspunkt i det forskningslitteraturen forteller om ballspillundervisningen i skolen, har det vært et ønske å belyse hvordan kroppsøvingslærere generelt reflekterer over sin egen undervisningspraksis i forbindelse med ballspillaktiviteter. Nærmere bestemt har det vært et mål å belyse hvordan informantene planlegger, gjennomfører og evaluerer egen ballspillundervisning. Gjennomgående var det også viktig å identifisere elevene som mistrives sin erfarte læreplan i forbindelse med ballspillundervisningen. Utvalg: Utvalget består av fire kroppsøvingslærere, og fire elever som mistrives med ballspillaktiviteter. Både lærer- og elevinformanter er rekruttert ved strategisk utvalg. Metode: Det har blitt anvendt kvalitative forskningsintervjuer og observasjoner for å samle inn datamaterialet. Intervjuene i studien har vært semistrukturerte. Resultat: Både planlegging og gjennomføring ser ut til å formes ut fra en tradisjonell tilnærming til ballspill. Det er vanskelig å si så mye om lærernes evaluering. Mangelen på konkrete læringsmål antyder at lærerne har et syn på faget mest som et rekreasjonsfag – ikke som et læringsfag. Elevenes erfarte læreplan er at de opplever manglende tilbakemeldinger, et prestasjonsorientert klima og lav kompetanse innenfor ballspillaktiviteter. Konklusjon: Lærerne benytter en teknisk tilnærming til ballspill med lite konkrete læringsmål. Elevene savner tilbakemeldinger og opplever et prestasjonsmiljø i undervisningen av ballspill. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | ballspill | nb_NO |
dc.subject | mistrivsel | nb_NO |
dc.subject | teaching games for understanding | nb_NO |
dc.subject | tradisjonell tilnærming | nb_NO |
dc.subject | planlegging | nb_NO |
dc.subject | gjennomføring | nb_NO |
dc.subject | evaluering | nb_NO |
dc.subject | biologisk ideologi | nb_NO |
dc.subject | rekreasjon | nb_NO |
dc.subject | movement culture | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.title | Ballspillaktiviteter i ungdomsskolens kroppsøving: En taktisk- eller teknisk tilnærming? – En kvalitativ studie med fire lærere og fire elever. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |