Nyutdannede sykepleieres opplevelser og erfaringer med moralsk stress
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2409429Utgivelsesdato
2016-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie, der formålet var å få innsikt i hvordan nyutdannede sykepleiere som har jobbet mellom 1-3 år på en kirurgisk avdeling opplever moralsk stress. Ønsket var å få tak i deres erfaringer og opplevelser omkring dette. Det overordnede målet var å synliggjøre den erfaringsbaserte kunnskapen for å bidra til bevisstgjøring, og slik være et innspill til forbedring av praksis. På den måten kan studien bidra til å forhindre moralsk stress og utbrenthet hos sykepleiere, og styrke kvaliteten i omsorgen for pasientene. Et semi-strukturert dybdeintervju med 10 nyutdannede sykepleiere ble analysert i en trinnvis prosess inspirert av en fenomenologisk og hermeneutisk tenkning, som også var styrende i fortolkningen av de empiriske dataene. Studien kom frem til at de nyutdannede sykepleierne opplevde moralsk stress i situasjoner der de utførte handlinger som ikke føltes rett, og der de «burde» visst hva som var rett. I slike situasjoner hadde de opplevd at handlingsrommet deres ble hindret på grunn av indre og ytre begrensninger, som dermed gjorde det vanskeligere for dem å oppfylle viktige personlige og profesjonelle verdier. Studien stadfester at nyutdannede sykepleiere er ekstra sårbare ovenfor moralsk stress og utbrenthet når de kommer ut i yrkeslivet, og at de er mer utsatt for dette på grunn av manglende faglige- og erfaringsbaserte kunnskaper. Nøkkelord: Nyutdannede sykepleiere – Kvalitativ studie – Moralsk stress.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences