• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeid med sosial kompetanse i alternativ skole

Katrine, Tytland Høiland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hoiland_Katrine.pdf.pdf (1.384Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2443269
Date
2014-06-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1261]
Abstract
Sammendrag

Tittel på oppgaven: Arbeid med sosial kompetanse i alternativ skole

Formålet med oppgaven

Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan de ansatte arbeider med sosial kompetanse på en alternativ skole for elever med atferdsproblemer. Det er interessant å se på hvordan lærere og veiledere jobber med elevene, derfor valgte jeg å benytte meg av veiledere og lærere som informanter. Jeg ønsket å få informantenes mening om sosial kompetanse og finne ut hvordan de arbeider med sosial kompetanse på den alternative skolen.

Min problemstilling er som følger:

Hvordan arbeides det med sosial kompetanse i alternativ skole for elever med atferdsproblemer?

Metode

Jeg ønsker å få frem hvordan lærere og veiledere arbeider med sosial kompetanse. Hva deres forståelse og opplevelse var av sosial kompetanse. Jeg synes det var hensiktsmessig å bruke en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Derfor brukte jeg en kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer. Ved en slik tilnærming fikk jeg mulighet til å gå i dybden og få detaljert kunnskap fra hver enkel informant. Alle intervjuene ble tatt opp på båndopptaker, transkribert ordrett og kategorisert med utgangspunkt i temaer fra intervjuguiden. Disse temaene var: Atferdsproblemer, sosial kompetanse, samarbeid, autoritativ voksen, miljøet og framtidsutsikter. De samme temaene kommer jeg til å ha med i drøftingen.

Resultater

Sosial kompetanse og atferdsproblemer er hovedtemaene i denne oppgaven. Gjennom undersøkelsen har jeg kommet frem til at temaene autoritativ voksen, samarbeid og mestring ville hjelpe meg å belyse problemstillingen.

Resultatet i denne undersøkelsen tyder på at det ikke finnes en metode man bruker for å arbeide med sosial kompetanse. På denne alternative skolen bruker de ART som en hovedmetode for å lære elevene sosial kompetanse. Denne metoden fungerer godt på denne skolen, men her er lærerne kvalifisert for å ha ART og det er noe hele skolen tar i bruk. De personlige egenskapene og erfaringene til hver enkel informant blir trukket frem som det viktigste.
Description
Master's thesis in Special education *KAR.*
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit