Skoleassistenten - en uklar aktør i norsk skole.
Master thesis

View/ Open
Date
2017-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Skoleassistenten- en uklar aktør i norsk skole. En studie av skoleassistentens deltakelse i skolefellesskapet og rolle knyttet til elevmangfoldet.
Formålet ved denne studien er å belyse hvilke kompetanser skoleassistentene besitter, hvilke oppgaver de utfører i skolen og om de bidrar til at flere barn kan delta og trives i klassefelleskapet. Samtidig vil kvaliteten på skoleassistentene sin deltakelse i arbeidsfellesskapet ved skolen bli undersøkt. Om det er et samspill mellom disse to forholdene, vil bli drøftet i oppgaven.
Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan vi forstå sammenhengen mellom skoleassistenter sin deltakelse i arbeidsfellesskapet og skolens evne til å øke barns deltakelse i klassefellesskapet?
Metoden som ble brukt for å belyse problemstillingen var semistrukturerte intervju på en barneskole som var strategisk valgt ut fra gode resultater på skoleundersøkelsen i 2015.
Resultater fra undersøkelsen viser at skoleassistentene sin arbeidserfaring, livserfaring, tilknytting til nærområdet og relasjonelle kompetanse kompenserer for en mangel på formell og faglig kompetanse, særlig på småtrinnet i skolen. Skoleassistentene og lærerne i utvalget har utviklet et likeverdig samarbeidsforhold basert på tosidig kommunikasjon, fremfor mer ensidig veiledning. Dette har bidratt til at skoleassistentene i utvalget, i motsetning til de andre deltakerne, beskriver arbeidsmiljøet på skolen som felles og ikke todelt. Det likeverdige samarbeidet mellom lærer og skoleassistent, i rollen som fast generell ressurs i klassen, bidrar også til frigjort tid for lærer, mer deltakende læringsmetoder, en positiv betydning for klasse- og skolemiljøet, samt muliggjør en økt deltakelse i klassefellesskapet for elever med behov for særskilt tilrettelegging.
Konklusjonen på studiens problemstilling er at en god relasjon og et likeverdig samarbeid mellom lærer og skoleassistent bidrar til å øke barns deltakelse, trivsel og læring i klassefellesskapet. Tall fra GSI (2017) viser at skoleassistentene i stadig større grad er knyttet til ordinær undervisning og tilrettelegging i klassen, en utvikling som fører til at flere barn får delta i klassefelleskapet. Et likeverdig samarbeidsforhold mellom lærer og skoleassistent vil kunne bidra positivt i denne prosessen.
Description
Master's thesis in Special education