An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453288Utgivelsesdato
2017-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context:
1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics in Malawi?
2. To what extent can the factors gender, age and grade/standard be used to generalize claims regarding students’ attitudes towards mathematics in Malawi?
3. How can teachers in Malawi facilitate various motivational factors in their mathematics teaching?
This study viewed how different attitudes appear and how attitudes can affect learning outcomes. With a purpose of understanding attitudinal factors and how teachers can facilitate positive attitudes towards mathematics, this study investigated students’ attitudes towards mathematics in relation to their self-concept in mathematics, how they valued the subject of mathematics, how they enjoyed the subject of mathematics, and how their motivation towards the subject of mathematics was. By investigating differences in attitude in relation to gender, age and grade/standard, the research brought forward possible reasons for students’ differing attitudes towards mathematics. Students across grade/standard five, six, seven and eight at an urban school in Malawi participated in the study (N = 403). With a cross-sectional design, this study used a quantitative- and a qualitative approach. A questionnaire measuring students’ attitudes towards mathematics was used in accordance with an open ended question survey, interviews of the mathematics teachers, and observation of classroom lessons. Results revealed several factors affecting children’s attitudes towards mathematics. Gender was found not to affect students’ attitudes towards the subject, and age appeared to have a negative correlation with students’ enjoyment of mathematics. There were little statistically significant differences in the mean scores across the standards, but students labelled as “gifted” and “not gifted” revealed highly differing attitudes towards mathematics. Denne studien undersøkte malawiske skolebarns holdninger til matematikk. Følgende forskningsspørsmål ble undersøkt i en malawisk kontekst:
1. Hvilke faktorer påvirker elevers holdninger til matematikk i Malawi?
2. Til hvilken grad kan faktorene kjønn, alder og klassetrinn bli brukt for å generalisere påstander omkring elevers holdninger til matematikk i Malawi?
3. Hvordan tilrettelegger Malawiske lærere for ulike motivasjonsfaktorer i matematikk?
Denne studien analyserte hvordan holdninger fremtrer og hvordan holdninger kan påvirke læringsutbytte. Med en hensikt om å forstå holdningsfaktorer og hvordan lærere kan tilrettelegge for positive holdninger i matematikk, undersøkte denne studien elevers holdninger til matematikk i relasjon til elevenes selvbilde i matematikk, hvordan de verdsetter matematikkfaget, hvordan de liker faget, og hvordan deres motivasjon til faget er. Ved å undersøke forskjeller i holdninger i forbindelse med kjønn, alder og klassetrinn foreslo denne undersøkelsen mulige årsaker til elevers ulike holdninger til matematikk. Elever i femte, sjette, sjuende og åttende klasse i en byskole i Malawi deltok i undersøkelsen (N = 403). Gjennom en tverrsnittsundersøkelse benyttet studien en kvantitativ- og en kvalitativ fremgangsmåte. Et spørreskjema for å måle elevers holdninger til matematikk ble benyttet sammen med et spørreskjema med åpne svar, intervju av matematikklærere og observasjoner i matematikktimer. Resultatene viste at flere ulike faktorer påvirker elevers holdninger til matematikk. Kjønn viste seg å ikke påvirke elevenes holdninger, og alder så ut til å ha en negativ sammenheng med hvordan elevene likte matematikkfaget. Det var få statistisk signifikante forskjeller i elevenes gjennomsnittscorer på tvers av klassetrinnene, men elever kategorisert som «begavede» og «ikke-begavede» viste store forskjeller i holdninger til matematikk.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of Mathematics for Primary School
Utgiver
University of Stavanger, NorwaySerie
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Purpura, David J.; Schmitt, Sara A.; Størksen, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2021-10)A robust association between young children’s early mathematical proficiency and later academic achievement is well established. Less is known about the mechanisms through which early mathematics skills may contribute to ... -
Relationship between problem solving and motivation in mathematics: A qualitative study on how problem solving influences pupils' motivation in mathematics.
Thente, Pontus (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)The school’s youth is our future. Therefore, it is important that school encourages the pupils to use their full potential. To do this, teachers need to make their pupils like to be at school, and to see schoolwork as ... -
Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021
Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich; Kurvits, J.; Liljekvist, Yvonne; Misfeldt, Morten; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Palsdottir, Gudbjørg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radisic, J.; Werneberg, A. (Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;, Book, 2021)This volume presents Nordic mathematics education research, which will be presented at the Ninth Nordic Conference on Mathematics Education, NORMA 20, in Oslo, Norway, in June 2021. The theme of NORMA 20 regards what it ...