Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453298Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst fra Gyldendal, Fabel fra Aschehoug og Saga fra Fagbokforlaget. Analysen er tredelt, og tar for seg tekstbegrepet, skriveoppgaver og modelltekster i hver lærebok. Drøftingen av funnene beror på sosialsemiotisk multimodalitetsteori, teoretiske perspektiver på skriving og literacy, og tidligere forskning på lærebøker og modelltekster.
Analysen viser at alle lærebøkene fremmer et utvidet tekstbegrep, men at det i relativt liten grad gis begreper og redskaper for å skape og forstå tekster med flere modaliteter. Multimodale sjangre med lang tradisjon i skolen får flere modelltekster enn de nye digitale sjangrene. Det er stor forskjell på skriveoppgavene som gis, men en tendens er at de multimodale skriveoppgavene vektlegger form mer enn formål og innhold.
Funnene i denne oppgaven bekrefter tidligere forskning. Det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i de sjangrene som har lang fagtradisjon. Når det gjelder nye digitale sjangre og remediering av tradisjonelle skolesjangre, er det ganske store forskjeller mellom lærebøkene. Det vises vilje til å tilrettelegge for multimodal tekstproduksjon, men ikke på en konsekvent måte og ikke i alle sjangre. Denne masteroppgaven må ses som et forsøk på å kartlegge hvordan lærebøkene stiller seg til multimodal tekstproduksjon i dag, og hva som er veien videre.
Beskrivelse
Master's thesis in Literacy studies