Økt innovasjonseffekt gjennom offentlige anskaffelser - En studie av samhandlingens betydning for innovasjon mellom kommune og leverandør
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459467Utgivelsesdato
2017-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
I Norge blir det årlig benyttet ca. 480.000 milliarder kroner til kjøp av offentlige varer og tjenester, som utgjør over 15% av brutto nasjonalprodukt. Demografiske endringer legger press på å oppnå mer verdiskapning per krone brukt for å kunne opprettholde en bærekraftig offentlig økonomi. Samtidig er privat næringsliv i av endring.
Frem til de siste årene har relasjonen mellom privat og offentlig sektor vært preget av høye barrierer. Kombinasjonen av akutt behov for nye vekstnæringer sammen med offentlig sektors behov for effektivisering av ressurser, har derimot medført oppfordring til tettere samhandling slik at utfordringene i større grad kan løses i fellesskap. Innovative offentlige anskaffelser er et metodisk verktøy med mål om å oppnå dette. Da det eksisterer liten grad av forskning på dette konkrete området, ønskes det å finne svar på problemstillingen:
“Hvordan kan samhandling fungere innovasjonsfremmende i offentlige anskaffelser?”
For å besvare problemstillingen ble casestudie benyttet som metode. Casen som er studert omhandler en innovativ offentlig anskaffelse av en ny driftsportal, hvor Stavanger kommune var offentlig kunde og F5 IT var privat leverandør. Teori fra områdene innovasjon, samhandling og læring er blitt benyttet gjennomgående i hele studien, og er i tillegg representert i tre underliggende forskningsspørsmål. Empirisk data er blitt innhentet gjennom semi-strukturelle intervjuer hos aktører som var delaktige i oppgavens case. Teoretisk rammeverk sammen med de empiriske funnene utgjør videre utgangspunkt for analysering og diskusjon.
Hovedfunnene tyder på at den behovsdrevne og dialogbaserte tilretteleggelsen av metoden for innovative offentlige anskaffelser åpner for et innovativt mulighetsrom. Tidligere oppfatninger av anskaffelsesregelverket som barriere er blitt avkreftet i den form av at kunnskap om hvordan dette kan utnyttes for å innovere i samhandlingen er avgjørende faktor. Studiet viser til at evne og vilje til å lære av hverandre er essensielt for å dra nytte av samhandlingen, og at denne skal fostre innovasjon. Innovativt lederskap er i så måte en forutsetning for at dette skal skje. Hinder som bør overkommes er frykt for å ta risiko. I tillegg er det viktig at begge partene opplever samhandlingen som å være av gjensidig nytte.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management