Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngh, Kristin
dc.contributor.authorØvrehus, Varvara
dc.date.accessioned2017-10-11T10:09:19Z
dc.date.available2017-10-11T10:09:19Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459587
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven drøftes spørsmålene om hvilke egenskaper og ferdigheter arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa behøver for å ha en vellykket etablering i Norge, særlig i den norske arbeidslivskulturen. For å finne det mest nøyaktige svaret på spørsmålene som oppstår i problemstillingen ble det formulert flere delspørsmål som hjelp for å oppnå målene som denne oppgaven har satt seg. Det første delspørsmålet belyser de betydelige hovedforskjellene i norsk og østeuropeisk kultur. Det andre hjelpespørsmålet tar for seg betydningen i språkopplæringen, i riktig oversettelse og forståelse av dette. Det tredje delspørsmålet ble det forsøkt å finne ut hvilken kulturell kompetanse har størst betydning for mestring av kulturforskjellene. Gjennomgang og undersøkelse av disse spørsmålene ble gjort ved hjelp av relevant teori og innsamlet data gjennom egen forskningsprosess. Teoridelen i denne oppgaven består av kartlegging av grunnleggende teorier som er relevant for problemstillingen. I teoridelenes skriveprosess ble det tatt opp og undersøkt ulike spørsmål som: hva er interkulturell kompetanse, hvilke komponenter den består av, hva dette begrepet innbefatter. Det ble også diskutert komponenter som kultur, kulturforskjeller, organisasjonskultur, forskjellige kommunikasjonsmetoder, språkopplæring. Alle disse faktorene har betydning for etableringsprosessen. Det neste som fremstår som en viktig komponent i forskningen på dette området er kultursjokket og dens forskjellige faser. Det er nå slik at alle immigranter opplever kultursjokk i integreringsprosessen i sitt møte med en ny kultur, hvor vanskelig eller lett dette vil foregå samt hvor langt tid det skal ta varierer fra person til person. I denne oppgaven er også det brukt Hofstedes sin organisasjonsteori. Denne delen av oppgaven er veldig viktig for den gir innblikk i hva er den største kulturforskjellen mellom norsk og øst europeisk kultur. Det ble brukt kvalitetsforskningsdesign i denne masteroppgaven. Dette er viktig i forhold til problemstillingens spesifikke måte å bruke åpne spørsmål i intervjuprosessen slik at respondentene kunne svare fritt og utfyllende på disse for å gi et fullstendig svar. Konklusjonen i denne oppgaven blir dermed slik at for en vellykket integrasjon i den norske kulturen må mennesker fra Øst-Europa inneha et bestemt sett av interkulturell kompetanse. Språk og språkforståelse er nok den viktigste ferdigheten. Vi må heller ikke glemme at slike ferdigheter som «å være åpen», «å ha læringstrang», «å være positiv», «kunne tåle kritikken», «kunne kommunisere med andre» har stor innflytelse på integreringsprosessen av arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa i den norske arbeidskulturen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectarbeidsinnvandrerenb_NO
dc.titleØsteuropeere i den norske arbeidskulturen - forutsetninger for vellykket integreringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal