”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?
Master thesis
View/ Open
Date
2017-06-30Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnittsklasserommet på ungdomstrinnet beregnes i dag for å ha fem elever med psykiske plager, hvorav to har en psykisk lidelse. De psykiske helseplagene tyder videre på å være generert av blant annet stress. Ettersom skolen står for en stor del av barn og unges oppvekstmiljø, er det nærliggende å hevde at skolen i sitt arbeid innehar en viktig rolle og et stort ansvar i retning av å hjelpe dem som sliter med psykiske helseplager.
Hensikten med denne studien var å undersøke videregående elevers opplevelse av skolerelatert stress og stressmestring, og om deltakelse i mestringstiltaket ’Balanse i Livet’ kunne bidra positivt ved å redusere skolerelatert stress og øke mestring. For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ metode med fokusgruppeintervju. Hovedfunn tydet på at relasjoner og forventningspress var vesentlige stressorer, og at deltakelsen i mestringstiltaket indikerte endring i stress og stressmestring gjennom øvelser som omhandlet sosial kompetanse, selvregulert læring og mindfulness. Hovedfunn i studien kan synes å bibringe ny kunnskap på området ’skolerelatert stress og stressmestring’, og nyttig kunnskap for utviklingen av innsatser i skolen for å øke mestring og dempe stress.
Description
Master's thesis in special education