Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDyrstad, Sindre Mikal
dc.contributor.authorVistnes, Olav
dc.date.accessioned2018-05-16T12:38:00Z
dc.date.available2018-05-16T12:38:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2498425
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and Physical educationnb_NO
dc.description.abstractTidligere studier viser at elever er motiverte for å være i fysisk aktivitet i skolehverdagen, at fysisk aktivitet kan ha positiv effekt på faglige prestasjoner, føre til økt konsentrasjon på arbeidsoppgavene og gi et godt læringsmiljø. De fleste av disse studiene er blitt gjennomført med barneskoleelever. Fysisk aktiv læring er en læringsstrategi som gir elevene mulighet til å lære fag ved å være i fysisk aktivitet. Denne læringsstrategien kan hjelpe elevene til å konstruere kunnskap på en virkelighetsnær og helhetlig måte. Det er få studier som har sett på hva elevene erfarer når de gjennomfører fysisk aktiv læring i fag, og det er ingen som har forsket på bruk av denne læringsstrategien i ungdomsskolen. Målet har vært å undersøke hvordan fysisk aktiv læring påvirket innlæringen av matematiske begrep i ungdomsskolen og hvordan denne læringsaktiviteten ble mottatt av lærere og elever. Forskningsdesignet var en case-studie, basert på kvalitativ metode. Casen var å gjennomføre en intervensjon over ni uker, i fysisk aktiv læring i matematikk med en klasse (n=25). Det ble gjennomført fysisk aktiv læring i tre emner fra pensumet i 8.klasse; lengde og flate, statistikk og algebra. Elevene arbeidet i grupper og skulle lære begreper i matematikk, ved å gjøre fysiske aktiviteter og bearbeide resultatene. For å få innsikt i hvordan klassen erfarte innlæring av begreper, gjennomførte elevene en skriftlig spørreundersøkelse. For å få kunnskap om hvordan elever med lave ferdigheter i matematikk opplevde fysisk aktiv læring, ble to jenter og fire gutter observert og intervjuet. Faglærer i matematikk i klassen har ikke deltatt i intervensjonen, men har vært samtalepartner både før, under og etter den var gjennomført. Da intervensjonen var slutt, ble faglæreren intervjuet. Det er også foretatt en samtale med to lærere fra en annen ungdomsskole, med erfaring fra fysisk aktiv læring, om gjennomføringen og resultatene fra intervensjonen. Elevene i klassen sa at fysisk aktiv læring var motiverende og gav god introduksjon til nye emner. Når lærestoffet ble konkretisert opplevde elevene at det var lettere å forstå og å huske. Elevene med lave ferdigheter i matematikk konsentrerte seg bedre og opplevde at samarbeid i grupper gjorde det enklere å forstå lærestoffet. Faglæreren erfarte at fysisk aktiv læring kan bidra til at elevene får en bedre forståelse av matematiske begrep. Emnene som ble valgt egnet seg til fysisk aktiv læring, blant annet fordi de kunne gjøres konkrete. Lærerne på begge skolene mente det kan være krevende for lærere å organisere fysiske læringsaktiviteter utenfor klasserommet. Studien har gitt kunnskap om hvordan lærere kan tilrettelegge for fysisk aktiv læring, uten at det faglige innholdet svekkes og uten at tidsbruken økes sammenlignet med tradisjonell undervisning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.subjectfysisk aktiv læringnb_NO
dc.subjectlæringsaktivitetnb_NO
dc.subjectungdomsskolenb_NO
dc.subjectmatematikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleFysisk aktiv læring i matematikkundervisningen på 8.trinn.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel