Minoritetsspråklige elever: En kvalitativ studie om utfordringer i møte med den andre leseopplæringen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2508077Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om minoritetsspråklige elever og utfordringer lærere ser i møte med den andre leseopplæringen. Frem til minoritetsspråklige elever har tilstrekkelig kompetanse i norsk, har de krav på særskilt språkopplæring ifølge Opplæringsloven § 2-8 (Kunnskapsdepartementet, 1998). Fokuset i denne oppgaven blir på de elevene som er ferdige med særskilt opplæring, og som, på papiret, har tilstrekkelig kompetanse i norsk. Oppgavens problemstilling er som følger:
Hvilke utfordringer kan læreren møte i arbeidet med den andre leseopplæringen blant minoritetsspråklige elever?
I tillegg skal jeg gi svar på følgende forskningsspørsmål:
1) I hvilken grad brukes lesestrategier for å styrke leseferdighetene blant minoritetsspråklige elever?
2) På hvilke måter kan det lønne seg å kartlegge andrespråksleseren lesekompetanse?
3) Spiller den minoritetsspråklige elevens bakgrunn noen rolle ( elevens opprinnelsesland eller eventuell tidligere skolegang)?
Problemstillingen og forskningsspørsmålene skal belyses i forbindelse med kvalitativ forskning, og den baserer seg på det semistrukturerte intervjuet der totalt fem informanter inkluderes. Studien har en fenomenologisk tilnærming.
Totalt viser studien at den andre leseopplæringen oppleves som utfordrende, både for lærer og den minoritetsspråklige elev. Resultatene peker på en rekke utfordringer som gjør seg gjeldende, eksempelvis begrepsforståelsen. I tillegg er det flere faktorer som er avgjørende med tanke på hva lærerne opplever som utfordrende, blant annet elevens forkunnskaper i tillegg til kommunens/skolens ressursfordeling.
Beskrivelse
Master's thesis in Education