Elevmedvirkning i undomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559162Utgivelsesdato
2018-06-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har tatt over for danning og demokratiopplæring og at elevene derfor opplever liten grad medvirkning i skolen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: I hvilken grad og hvordan opplever ungdomsskoleelever medvirkning og autonomistøtte? Teorikapitlet er bygget på selvbestemmelsesteorien, der elevers behov for tilhørighet, kompetanse og autonomi har blitt presentert, sammen med andre aspekter ved teorien. For å undersøke hvordan elever opplever medvirkning og autonomistøtte har intervju og observasjon blitt valgt som metoder. Elevene i en 8. klasse ble observert, og fire grupper med tre til fire elever fra samme klasse, ble intervjuet. Resultatene viser at elevene opplever varierende grad av medvirkning og autonomistøtte, men at de generelt har lav grad av medvirkning på skolen. Elevene rapporterte høyere grad av motivasjon og entusiasme ved medvirkning og lavere grad ved kontroll.
Abstract
In this study, I have tried to figure out how students in secondary school experience student influence and autonomy-support in school. This subject was chosen based on a concern that the test focus in school has replaced "danning" and democracy education, and that students therefore experience little student influence in school. My research question has been: To what degree- and how do secondary school students experience student influence and autonomy-support? The theory chapter is made up of self-determination theory, where students' needs for relatedness, competence and autonomy have been presented, in addition to other aspects of the theory. Interview and observation have been used as methods to study how students experience student influence and autonomy-support. Students in one 8th grade class have been observed, and four groups of three to four students from the same group have been interviewed. The results show that students experience varying degrees of influence and autonomy-support, but over all, they experience little student influence in school. The students report a higher degree of motivation and enthusiasm for activities that they have been involved in influencing, and a lower degree for controlled activities.
Beskrivelse
Master's thesis in Education