Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUppstad, Per Henning
dc.contributor.authorGaard, Eirik
dc.date.accessioned2018-09-05T11:38:31Z
dc.date.available2018-09-05T11:38:31Z
dc.date.issued2018-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560958
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Tema og hensikt med oppgaven I denne masteroppgaven har det konkrete siktemålet vært å belyse hvilke opplevelser og erfaringer elever på 7.klassetrinn i barneskolen med dysleksidiagnose har hatt og har i sin skolegang knyttet til skolearbeidet og den generelle skolehverdagen. Og ved å søke kunnskap om disse elevenes erfaringer og opplevelser med å ha en dysleksidiagnose, har hovedfokuset vært hvordan dette påvirker deres motivasjon og selvfølelse i forhold til deres skolegang. Videre var også formålet med studien resultatmessig sett tenkt som et bidrag til skolene med tanke på videre tilrettelegging av pedagogiske hjelpetiltak for elever som strever, og har vansker med lesing og skriving. Metode Ut fra et ønske om å frambringe informantenes personlige erfaringer og opplevelser gjennom direkte kontakt med dem, anså jeg en kvalitativ metodetilnærming til problemstillingen min i form av elevintervjuer som det beste metodevalget. Jeg har intervjuet 7 elever på 7.klassetrinn som har hatt en dysleksidiagnose i minst to år. Resultater/konklusjon Informantenes beskrivelser knyttet til deres opplevelser med diagnosen i henhold til skolehverdagen antydet lav motivasjon for skolearbeidet på bakgrunn av få positive mestringserfaringer. Dette førte også til et lavere læringstempo som videre påvirket selvfølelsen i negativ retning for mange av informantene. Men samtlige informanter opplevde skolens hjelpetiltak som både gode og nyttige i etterkant av diagnostiseringen, og de fleste registrerte da forbedringer av sine lese- og skriveferdigheter. Alle var imidlertid samstemte i at både hjelpetiltak og diagnostiseringen av vanskene burde kommet tidligere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectdysleksinb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectselvfølelsenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.title7. trinnelevers erfaringer og opplevelser med å ha en dysleksidiagnosenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber81nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal